Brussels parlementslid Sofia Bennani (Les Engagés) wil dat de MIVB tests gaat uitvoeren met airbags voor trams. Die moeten ervoor zorgen dat er minder doden en zwaargewonden vallen wanneer voetgangers en fietsers aangereden worden. In 2023 vielen zo drie dodelijke slachtoffers.

©
Alstom (l.), KVDP/BRUZZ (r.)
| Een test met een airbag voor trams in Zürich, Brussels parlementslid Sofia Bennani (Les Engagés).
Brussels parlementslid wil MIVB-trams uitrusten met airbags
Het airbagsysteem moet ervoor zorgen dat het veiliger wordt voor voetgangers en fietsers om tramsporen over te steken. “Er gebeuren in Brussel te veel ongelukken met trams. Die hebben een veel langere remafstand dan bussen en mensen zijn tegenwoordig minder aandachtig op straat, ik denk door het gebruik van smartphones”, zo legt Bennani de reden van haar voorstel uit.
Het parlementslid verwijst ook naar het tragische ongeval aan de tramhalte Ter Kameren-Ster aan de Generaal Jaqueslaan in Elsene in 2022. Een 32-jarige vrouw op de fiets kwam toen om het leven. “Elke keer wanneer ik voorbij die plek kom, moet ik aan haar denken. Om dat soort verhalen te vermijden wil ik dat de MIVB de mogelijkheid van een airbag bij trams onderzoekt en uittest. Ze testen zeer veel zaken uit, dus dit moet ook kunnen."
Zürich
De politica haalt voor het idee de mosterd uit Zwitserland. Al sinds 2021 test de vervoersmaatschappij van Zürich (VBZ) er een nieuw beveiligingssysteem uit, in samenwerking met trambouwer Alstom.
Op beelden van die tests valt te zien dat het systeem bestaat uit een uitwendige airbag die bij een dreigende aanrijding uit de voorkant van de tram schiet om een zwakke weggebruiker uit de weg te duwen. De luchtzak moet voorkomen dat aangereden zachte weggebruikers onder de tram belanden. Voor het proefproject werden testdummy's gebruikt.
De tests, afgerond in de lente van vorig jaar, waren ‘succesvol’ en ‘veelbelovend’, maar het systeem moet nog verder op punt worden gesteld, zo laat de grote Europese producent van rollend materieel weten aan BRUZZ. Het is dan ook nog niet op de markt verkrijgbaar. Volgens de MIVB moet het obstakeldetectiesysteem nog worden geoptimaliseerd.
Lees verder onder de tweet.
Alstom laat wel weten dat het systeem in Zürich getest werd op een trammodel dat ook in Brussel rondrijdt. Het gaat om de zogenaamde TNG (Tram New Generation), de nieuwste tramstellen van de MIVB. “Zodra het systeem gevalideerd is, zou het ook kunnen worden geïnstalleerd in trams, zoals die in Brussel.”
Obstakeldetectie
Daarnaast verklaart het bedrijf dat die trams nu al beveiligd zijn met andere technische snufjes. “De nieuwe trams die we bouwen voor Brussel zijn al uitgerust met systemen die de veiligheid verhogen, zoals een systeem voor obstakeldetectie en botsingspreventie. Het systeem ODAS (Obstacle Detection Assistance System) activeert twee waarschuwingsniveaus: eerst een visueel signaal, gevolgd door een geluidssignaal in de bestuurderscabine."
“Daarnaast is er nog een stang onder de bestuurderscabine die objecten op de grond kan detecteren. Dit systeem stuurt een signaal naar de bestuurder, activeert het remsysteem en brengt het voertuig tot stilstand.”
Volgens cijfers die Bennani opvroeg bij de MIVB, waren er in 2022, het meest recente jaar met volledige cijfers, 1.147 ongevallen met trams van de Brusselse vervoersmaatschappij. Bij 32 incidenten was een fietser betrokken, bij 33 een voetganger. In totaal vielen er bij ongevallen met een tram dat jaar 66 gewonden en twee doden, in 2023 waren er in totaal drie dodelijke ongevallen te betreuren.
Groot en zwaar
De MIVB plaatst daar als kanttekening bij dat trams elk jaar 15,5 miljoen kilometer afleggen. Samen hebben die 0,7 ongelukken per 10.000 afgelegde kilometers, een aanrijding is dus relatief zeldzaam.
Maar wanneer het toch zo ver komt, zijn de gevolgen vaak zwaar. Trams zijn namelijk grote en zware voertuigen, waardoor ook een aanrijding aan 20 kilometer per uur al dodelijk kan zijn, zo waarschuwt de MIVB. Trams hebben bovendien een lange remafstand, daarom hebben ze altijd voorrang, ook bij oversteekplaatsen.
Dat kan veiliger, denkt Bennani, ze zal haar vraag om het airbagsysteem ook in Brussel uit te testen in de commissie Mobiliteit voorleggen aan bevoegd minister in lopende zaken Elke Van den Brandt (Groen). Hoe veel het zou kosten om elke Brusselse tram uit te rusten met zo’n airbagsysteem, en of dat ook voor elk model haalbaar is, kan Bennani niet meteen zeggen.
“Op een mensenleven staat geen prijs”, reageert ze. “Het is de verantwoordelijkheid van een overheid om proactief op te treden en om tragische ongevallen te vermijden.” De MIVB laat aan BRUZZ weten dat het bereid is om elk initiatief om ongevallen te vermijden te bekijken.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Veiligheid , Sofia Bennani , Aanrijding tram , MIVB , Elke Van den Brandt , zachte weggebruiker