Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
Het Schumanplein, midden in de Europese wijk

| Het Schumanplein, midden in de Europese wijk (archief).

Nieuw circulatieplan rond Schumanplein, dat 'gezellige ontmoetingsplek' moet worden

Tibert Blommaert
© BRUZZ
18/08/2025
Updated: 18/08/2025 17.50u

Op 28 augustus start een nieuwe fase van de werken aan het Schumanplein, zo meldt projectbeheerder Beliris. Daardoor wordt een deel van de rotonde permanent afgesloten voor auto's en wijzigt de verkeerscirculatie op en rond het plein. Die nieuwe inrichting wordt ook het definitieve circulatieplan voor de buurt.

Het midden en zuiden van het plein worden omgevormd tot een voetgangerszone. Het wordt daardoor voor auto’s niet langer mogelijk om van de wijk ten noorden van het plein naar het zuiden te rijden en omgekeerd. Dat verkeer moet voortaan rijden via de Blijde Inkomstlaan, die bovendien omgevormd wordt tot een fietsstraat.

Het verkeer dat afkomstig is van de Kortenberglaan en de E40 kan wel nog steeds de Wetstraat en de Archimedesstraat bereiken, maar zal niet meer door kunnen stromen naar de Froissartstraat richting Etterbeek. De Oudergemlaan en de Froissartstraat worden namelijk doodlopende straten, waarvan het laatste stuk voor het Schumanplein enkel toegankelijk is voor lokaal verkeer, leveringen en fietsers.

Concentrische cirkels

“Het doel van de werken is om de drukke rotonde om te vormen tot een gezellige ontmoetingsplek waar actieve mobiliteit centraal staat”, zo stelt Beliris. “Het plein wordt ingericht met concentrische cirkels die de blik naar het middelpunt trekken. Zowel op het plein als errond zorgen grote plantenbakken voor extra groen.”

Het merendeel van de straten rond het Schumanplein werd al heraangelegd, zo meldt Beliris. De Blijde Inkomstlaan is nu een fietszone, de korte Wetstraat (tussen het Schumanplein en het Jubelpark) kreeg meer groen en in de Oudergemlaan kwam een gedeeltelijke voetgangerszone.

Busverkeer

Gedeeltelijk, want net als op het plein zelf zal een deel van de voetgangerszone niet helemaal verkeersvrij zijn. Het Schumanplein blijft namelijk op de route liggen van vijf drukke buslijnen van de MIVB.

Die rijden nu om vanwege de werkzaamheden, maar eens die afgerond zijn, is het de bedoeling dat ze opnieuw over het plein zullen rijden, zo bevestigt Guy Sablon, woordvoerder van de MIVB aan BRUZZ. “Er zal gewerkt worden met een paaltje dat automatisch omlaag gaat wanneer er een bus komt aanrijden”, zo legt Sablon uit. “Op het plein komt er een aparte busstrook zodat de voetgangers en fietsers weten dat ze moeten opletten, vergelijkbaar met de situatie op de Elsensesteenweg."

Sablon geeft toe dat het aantal bussen dat over het plein rijdt in de spits vrij hoog zal zijn. "We gaan initieel uit van een terugkeer naar de situatie zoals ze voor de werken was, maar zullen de situatie zeker evalueren", besluit hij.

De nieuwe fase van de werken aan het Schumanplein duurt normaal gezien tot eind 2026.

'Bedelbrief'

De heraanleg van het Schumanplein was midden juni het onderwerp van een politieke rel. De Brusselse regering-Vervoort had namelijk aan verschillende Europese instellingen gevraagd of ze bereid zouden zijn om bij te dragen aan de herinrichting van het plein. Premier Bart De Wever (N-VA) noemde die vraag 'een schande' in het federaal parlement en vond dat de Europese instellingen de brief naast zich neer moesten leggen.

De vraag kwam er omdat de herinrichting duurder uitvalt dan oorspronkelijk begroot. Die meerkost zou het Brussels Gewest volledig zelf moeten betalen, een kost die niet zomaar kan worden opgehoest door een regering in lopende zaken die bovendien te maken heeft met een zeer ongunstige begrotingssituatie.

Een verzoek aan het federale Brusselfonds Beliris van de Brusselse regering in lopende zaken om zelf meer bij te dragen, werd niet beantwoord, waarop de Brusselse ministers zich tot Europa hadden gericht.

De Europese Commissie, gelegen aan het Schumanplein, heeft laten weten dat ze de vraag onderzoekt. Het kabinet-Van den Brandt, als Brussels minister van Mobiliteit bevoegd voor de heraanleg van het plein, laat aan BRUZZ weten dat er vandaag geen nieuwe politieke elementen zijn. Beliris deed enkel een werfcommunicatie. Het budgetprobleem is ongewijzigd, maar daarrond zijn er wel 'contacten'.

Geen luifel

Beliris liet aan BRUZZ verstaan dat de nieuwe fase van de werken eind augustus wordt aangevat binnen het financiële kader dat is voorzien. Het kabinet van bevoegd minister Bernard Quintin (MR) preciseert dat het om een bedrag van 7,2 miljoen euro gaat.

Het kabinet-Quintin voegt ook toe dat, naast de bijdrage van Beliris, er middelen aangewend kunnen worden uit het Europees Herstel-en Veerkrachtplan (RRF). “Maar dat kan enkel als de uitgaven voor 2026 gebeuren”, klinkt het.

Verder onderstreept het kabinet dat het Brussels Gewest de extra kosten op zich moet nemen. Volgens hen zou uiteindelijk ook beslist zijn om de luifel, goed voor 13 miljoen euro, niet te bestellen. “Mocht het Gewest later toch beslissen om dat bedrag vrij te maken, moeten de werken voor de voetgangerszone opnieuw worden opengebroken”, klinkt het besluitend.