In 2024 waren er bijna duizend gevallen van agressie ten aanzien van personeel van de MIVB. Daarvan leidden 123 incidenten tot periodes van arbeidsongeschiktheid. Dat antwoordde bevoegd minister Elke Van den Brandt (Groen) op een vraag van parlementslid Anne-Charlotte d’Ursel (MR). Ook kreeg de vervoersmaatschappij met heel wat vandalisme te maken, goed voor een totale kostprijs van ongeveer vier miljoen euro.

© Peter Dhondt/BRUZZ
| Het Weststation is één van de drie metrostations waar het meeste vandalisme plaatsvindt.
Vandalisme en agressie zijn dagelijkse kost voor wie bij MIVB werkt
Concreet kreeg het personeel van de MIVB vorig jaar met 964 gevallen van agressie te maken. Het grootste deel gaat om verbale belaging, maar in 116 gevallen ging het ook om fysiek geweld. 123 arbeidsongevallen werden toegeschreven aan een dergelijk incident, goed voor in totaal 7.923 dagen arbeidsongeschiktheid.
Meer details kon Van den Brandt niet geven, verwijzend naar de vertrouwelijkheid van de medische dossiers van het personeel.
Preventie
Qua verbale agressie merkt de MIVB een stijgende trend op sinds de coronaperiode, zo meldt woordvoerder Guy Sablon. In 2021 ging het om 659 gevallen. Dat aantal nam gestaag toe met 745 incidenten in 2022, 791 in 2023 en uiteindelijk 848 in 2024.
Wat het fysieke geweld betreft lijkt het aantal incidenten eerder te schommelen. Van 2021 tot en met 2024 ging het respectievelijk om 113, 102, 133 en 116 gevallen op jaarbasis. “We betreuren uiteraard elke vorm van geweld tegen onze medewerkers, die een cruciale dienst verzorgen voor veel Brusselaars en pendelaars”, klinkt het bij de MIVB.
Sablon voegt toe dat de MIVB meerdere inspanningen levert tegen agressie. Getroffen collega’s kunnen bijvoorbeeld rekenen op begeleiding en psychologische hulp. “En tijdens de opleidingen krijgt het personeel tips aangeleerd over hoe ze met verschillende vormen van geweld kunnen omgaan.”
Daarnaast zet de MIVB in op preventie, onder meer door de zichtbare aanwezigheid van beveiligings- en ander personeel op het net, en een nauwe samenwerking met de ordediensten. En ook sensibilisering maakt daar deel van uit. Zo lanceerde de MIVB eerder een campagne met rapper Youssef Swatt’s, met een nummer rond de beledigingen die het personeel rond de oren geslingerd krijgt.
Vandalisme
Van den Brandt gaf ook cijfers over het vandalisme waar de MIVB vorig jaar mee kampte. Verdeeld over de verschillende vervoerswijzen en soorten infrastructuur ging het in totaal om iets meer dan 18.000 gevallen. De meest getroffen stations waren het Zuidstation, Simonis en Weststation. Gekeken naar de lijnen werden bij tram 81, metro 5 en bus 59 het meeste beschadigingen vastgesteld.
Dat komt neer op een totale kostprijs van meer dan vier miljoen euro voor onderhouds- en herstellingswerken. In die berekening zijn schuilhokjes niet opgenomen, aangezien een externe dienstverlener daarvoor verantwoordelijk is. Gekeken naar de voorgaande jaren, vallen er voor vandalisme geen bepaalde evoluties op te merken. De cijfers volgen eerder een fluctuerende trend.
Van den Brandt gaf daarbij aan dat vandalen op heterdaad betrappen “zeer moeilijk” is. Dat bevestigt de MIVB. "Als er bewakingspersoneel in de buurt staat, zijn vandalen niet geneigd om toe te slaan", zegt Sablon. Vooral graffitispuiters blijken niet makkelijk te vatten. "Vaak zijn ze ook onherkenbaar, en het aanbrengen van graffiti gebeurt heel snel."
Van den Brandt voegde wel toe dat er wel degelijk sancties kunnen volgen. Zo werden er vorig jaar 397 processen-verbaal voor vandalisme op het MIVB-net uitgeschreven.
Lees meer over: Mobiliteit , Veiligheid , MIVB , Elke Van den Brandt
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.