Urban.brussels leverde recent een stedenbouwkundige vergunning af voor de heraanleg van de Serkeyn-, Gisèle Halimi- en Gembastraat. Beliris plant die straten, tussen metrostations Simonis en Belgica, op termijn toegankelijker te maken voor zwakke weggebruikers.

©
VVV+ dessin et construction
| Een conceptbeeld van de toekomstige fietsstraten.
Vergunning binnen voor aanleg fietsvriendelijke straten tussen Simonis en Belgica
Onlangs leverde Urban.brussels een stedenbouwkundige vergunning af voor de heraanleg van de Jean-Baptiste Serkeyn-, Gisèle Halimi- en Gembastraat. “Momenteel is 60 procent van deze openbare ruimte gewijd aan de wagen”, valt te lezen op de website van Beliris.
Dat zou op termijn herleid worden naar 20 procent, met afgescheiden fietspaden, meer ruimte voor voetgangers en een verdubbeling van de groene oppervlakten. Ook nieuwe sport-en speelinfrastructuur maken deel uit van de plannen.
De Serkeynstraat wordt eenrichtingsverkeer van de Belgicalaan naar de Jetsesteenweg. Het aantal parkeerplaatsen wordt gehalveerd, en er komen dertig nieuwe bomen.
De Gisèle Halimi- en Gembastraat worden vervolgens heringericht als fietsstraat, met eenrichting van Leopold II-laan naar de Jetsesteenweg en naar Herkoliersstraat.
De heraanleg maakt deel uit van de nieuwe cyclostrade C223 die gecreëerd wordt langs de spoorlijn L28 tussen Anderlecht en Brussel-Stad.
Lees meer over: Jette , Koekelberg , Sint-Jans-Molenbeek , Mobiliteit , Beliris , urban.brussels