Evere bedrijvenpark

| Het bedrijvenpark in Evere. In 2020 trokken 1.708 bedrijven van Brussel naar Vlaanderen, terwijl er slechts 1.177 de omgekeerde beweging maakten.

Voka over bedrijvenvlucht: ‘Moeten Brussel weer op de kaart zetten’

GR
© BRUZZ
18/10/2021

Een betere begeleiding van werklozen naar een job en een duidelijke economische invulling voor het Heizelplateau en de oude NAVO-terreinen in Evere. Dat is wat er volgens ondernemersorganisatie Voka Metropolitan nodig is om de vlucht van tal van bedrijven uit Brussel tegen te gaan. “De motor sputtert en we hebben niet de indruk dat beleidsverantwoordelijken dat voldoende beseffen.”

Het is voor ondernemersfederatie Voka Metropolitan tijd om in actie te schieten. “Als Brussel een economische sleutelrol wil blijven spelen, dan is er in dit land een toekomstvisie nodig. Die is er op dit moment niet en het ontbreekt de beleidsverantwoordelijken aan een ‘sense of urgency’ om dat te beseffen. Nochtans sputtert de motor,” zegt Kris Cloots, voorzitter van Voka Metropolitan.

Dat blijkt ook uit de cijfers. In 2020 trokken 1.708 bedrijven van Brussel naar Vlaanderen, terwijl er slechts 1.177 de omgekeerde beweging maakten. Daarnaast namen internationale investeringen in de hoofdstad af met 40 procent en ook Europese instellingen schroefden hun fysieke aanwezigheid terug.

“Dat is voor een deel toe te schrijven aan de coronacrisis. Die heeft er voor gezorgd dat telewerken structureel is doorgebroken, wat een enorme impact heeft op een kantorenregio als Brussel. Heel wat kantoren blijven daardoor onderbezet.”

‘Fysieke en digitale bereikbaarheid verbeteren’

Verder is er voor Voka dringend nood aan een betere begeleiding van werklozen naar een job. “De werkzaamheidsgraad in Brussel blijft hangen rond de 61%, tegenover 75% in Vlaanderen en 65% in Wallonië. Voor de periode 2022-2026 verwacht het Planbureau een gemiddelde economische groei van 1% in Brussel, tegenover 1,6% in Vlaanderen en 1,3% in Wallonië.”

"Maak werk van een slimme kilometerheffing, gemoduleerd volgens tijdstip, traject en type voertuig, dus geen brute tolheffing."

Kris Cloots, voorzitter van Voka Metropolitan

Dat alles nog eens in combinatie met een nationale en internationale bereikbaarheid die te wensen overlaat. “Maak werk van een slimme kilometerheffing in de hele Brusselse metropool, zodat het verkeer meer gespreid wordt in tijd en ruimte. Het moet gaan om een slimme heffing, gemoduleerd volgens tijdstip, traject en type voertuig, dus geen brute tolheffing. De heffing moet ook tussen de regio’s worden afgestemd.”

“Naast de fysieke bereikbaarheid wordt ook de digitale connectiviteit meer dan ooit een wissel op de toekomst. De Brusselse regering besliste deze zomer de stralingsnormen te versoepelen (van 6 naar 14,5 Volt/meter). Dat is een eerste stap, maar verdere versoepelingen zijn nodig om de concurrentie met andere Europese steden aan te gaan.”

Heizelplateau en NAVO-terreinen

Om Brussel weer op de kaart te zetten als een aantrekkelijk investeringsgebied schuift Voka een actieplan naar voor dat zich focust op drie terreinen. “In de eerste plaats moet er werk gemaakt worden van de herontwikkeling van strategische zones om nieuwe bedrijven en activiteiten aan te trekken. Niet alles kan door telewerk worden vervangen. Er bieden zich enorme opportuniteiten aan op te herontwikkelen terreinen op de grens van Brussel met Vlaanderen.”

Verder ziet de groep kansen in pakweg de oude NAVO-terreinen in Evere en het Heizelplateau. “Dat laatste dossier zit in een impasse, met nochtans een enorm potentieel voor het aantrekken van (zaken)toeristen. In de Rand rond Brussel kreeg bijvoorbeeld Broeklin intussen wel een vergunning voor een volledig nieuw project van werkwinkels.”

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni