Brussels inschrijvingsplatform voor vaccinatie midden april klaar

© PhotoNews
| Het Covid-19 test- en vaccinatiecentrum in Pacheco.

Omdat het inschrijvingsplatform Doclr niet gebruiksvriendelijk is, zocht het Gewest naar een vooral simpeler alternatief. Doctena, een systeem dat u misschien kent via uw eigen arts, haalde de opdracht binnen. Midden april kan de Brusselaar via het platform een afspraak reserveren om zijn coronavaccin te krijgen.

Het reservatieplatform Doclr hindert de vaccinatiecampagne in Brussel. Inge Neven, hoofd van de Brusselse gezondheidsinspectie, zegt het niet zo expliciet, maar de goede verstaander ving de boodschap op. Voor de eerste groeipijnen was nog begrip, maar het geduld raakte op. "Want de vaccinatie moet sneller. Dat is de enige weg naar een leefbare zomer", aldus Neven.

De registratie voor een afspraak verloopt te omslachtig met Doclr. "Een complexe 14-cijferige code moet ingevoerd worden. En er moeten zoveel extra gegevens ingevuld worden", aldus Neven. Maar je kan er niet aangeven op welke dag, tijdstip en in welk vaccinatiecentrum je liefst laat inenten. Die afstandelijke aanpak zorgde voor extra druk op het Brusselse callcenter.

Inge Neven, hoofd van de afdeling hygiëne van de Brusselse gezondheidsinspectie

Daarom zal Doctena vanaf midden april de inschrijvingen voor vaccinaties voor zijn rekening nemen, zoals het dat ook doet in Duitsland. Het Luxemburgs platform bouwde een sterke reputatie op als afspraakbeheerder voor huisartsen, tandartsen en kinesisten. Als je zelf al eens online een afspraak maakte bij een medisch centrum, gebeurde dat wellicht via Doctena. De herkenbaarheid van het systeem is een van zijn troeven.

"Straks is het mogelijk om op 5 minuten een afspraak te maken voor je prikje", legt Neven uit. "Het wordt simpeler en sneller. Dat is nodig, want we willen zoveel mogelijk mensen vaccineren. We merkten dat veel Brusselaars toch hulp nodig hebben via het huidige systeem." Lees: Doclr was een extra drempel in een regio waar een derde van de populatie weigerachtig staat tegenover een vaccin.

Ademruimte voor callcenter

De nieuwe tool zal enkel de basisinfo opvragen. Extra informatie wordt nadien bij de patiënt opgevraagd bij de verplichte monitoring na de vaccinatie, zodat ook die tijd nuttig gebruikt wordt. Dat moet ook ademruimte opleveren bij het callcenter. "Daar duurde het 15 minuten om een afspraak vast te leggen. Dat hopen we terug te brengen naar 5 minuten", zegt Neven.

Behalve voor de inschrijvingen blijft het Brussels Gewest de gebruikelijke procedure volgen. De database van Doclr blijft dus nodig voor het uitnodigen van patiënten voor een vaccinatie.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?