19.000 Brusselse auto's in 2019 niet meer welkom door LEZ

© PhotoNews
| Lage Emissiezone in Brussel.

Vanaf 1 januari 2019 gaat de tweede fase van de Brusselse lage-emissiezone van kracht. Door de verdere uitrol van de LEZ zouden vanaf dinsdag zo'n 19.000 voertuigen van Brusselse eigenaars niet langer welkom zijn in het Gewest.

De Brusselse lage-emissiezone ging op 1 januari 2018 van start en wordt gaandeweg strenger. Pas in oktober van dit jaar werden er ook boetes uitgeschreven voor bestuurders die de zone toch binnenreden met wagens dieselwagens met euronorm 1, of auto's zonder euronorm.

Het lijstje met vervuilende wagens wordt op 1 januari 2019 iets langer. De LEZ geldt vanaf dinsdag ook voor dieselvoertuigen met euronorm 2. Dat zijn wagens die voor het eerst ingeschreven werden tussen 1997 en 2000. Diesels ouder dan 19 jaar zijn niet langer welkom.

Ook benzinewagens met euronormen 0 en 1 worden vanaf 2019 geweerd uit het Brussels Gewest. Hun eerste inschrijving dateert van voor 1996, het zijn dus voertuigen ouder dan 24 jaar.

19.000 voertuigen

Het kabinet van staatssecretaris Celine Frémault (CDH), bevoegd voor Levenskwaliteit en Leefmilieu, schat dat liefst 19.000 voertuigen van Brusselaars door de uitrol van fase twee niet langer op de wegen mogen rijden. Dat is vier procent van het wagenpark in het Brussels Gewest.

Opdat Brusselse eigenaars zeker op de hoogte zouden zijn, werd hen de voorbije weken een waarschuwingsbrief gestuurd. Maar bestuurders met een verboden wagen hoeven niet meteen een boete te verwachten: er geldt een overgangsperiode van drie maanden. Nadien riskeren ze 350 euro boete.

230 camera's, 300 infoborden

Bovenop die 19.000 voertuigen komen ook nog eens de wagens van Vlamingen en Walen. Automobilisten van buiten het Brussels Gewest worden via 300 infoborden gewaarschuwd bij het binnen komen van Brussel, dat één grote lage-emissiezone is. Er zijn ongeveer 230 camera's geïnstalleerd om te waken over de naleving van de LEZ.

De LEZ treedt gradueel in werking. Vanaf 2020 zijn de diesels met euronorm 3 (inschrijving voor 2005), verboden. In 2022 gaat het om dieselvoertuigen met euronorm 4 (voor 2010) en in 2025 die met euronorm 5 (voor 2025). Dat is goed voor 65.000 Brusselse voertuigen.

Lees hier wat er nog allemaal verandert vanaf 1 januari 2019.

Luchtkwaliteit

De Brusselse luchtkwaliteit is niet meer uit de actualiteit weg te branden. Het Gewest is al meermaals door Europa op het matje geroepen, maar de concentratie stikstofdioxide is recent weer gestegen.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?