Bewoners Voltairelaan in het verzet tegen nieuwe buslijn

© Google Maps
| De locatie waar een van de nieuwe bushaltes moet komen.

Drie nieuwe bushaltes zullen er geplaatst worden in de Voltairelaan in Schaarbeek voor de nieuwe MIVB-bus 56. De buurtbewoners zijn niet akkoord. “Het voetpad wordt smaller en we verliezen parkeerplaatsen.”

Vanaf maandag starten de werken aan drie nieuwe bushaltes in de Voltairelaan: aan twee kanten van de weg voor de halte Voltaire en aan de kant van de Brusilia-toren voor halte Crossing. De haltes zijn volgens de MIVB en de gemeente Schaarbeek noodzakelijk voor de nieuwe buslijn 56, die Neder-Over-Heembeek met Schuman gaat verbinden.

De opstart van die nieuwe verbinding liep al de nodige vertraging op: aanvankelijk zou de bus vanaf maandag 4 november gaan rijden, maar dat werd uitgesteld tot maart 2020.

“Een noodzakelijke en zeer nuttige verbinding die er nu nog niet is”, aldus MIVB-woordvoerster An Van Hamme. De lijn krijgt een groot aantal haltes op Schaarbeeks grondgebied. Onder meer winkelcentrum Dockx, het Collignonplein en het Daillyplein worden zo met elkaar verbonden. “Deze lijn is voor Schaarbeek zeer interessant”, vindt Schaarbeeks schepen van Mobiliteit Adelheid Byttebier (Ecolo-Groen).

‘Niemand wist hiervan’

Maar hoe interessant de lijn voor Schaarbeek ook mag zijn, de bewoners van de Voltairelaan zijn niet akkoord met de plannen. Met name de twee nieuwe bushaltes die noodzakelijk zijn, stuiten hen tegen de borst. “Wij zijn bang dat het onmogelijk wordt om nog verhuisliften te plaatsen voor de appartementsgebouwen in de straat”, aldus Jean-Pierre Delagrange, die eigenaar is van een gebouw in de straat en spreekt namens het Voltaire buurtcomité. “Het voetpad zal smaller worden. Daarnaast verliezen we een boel parkeerplaatsen.”

Ook de wijze van communiceren door de gemeente en de MIVB, zit hen dwars. Delangrange: “Plotseling lag er in mei van dit jaar een foldertje in de bus dat dit ging gebeuren. Daarvoor wist niemand ergens van. Blijkbaar is er ergens in 2016 wel eens een enquête via de media gebeurd over deze lijn, maar daar wist niemand in de straat iets vanaf.”

Alternatieven

De buurtbewoners dienden afgelopen zomer een petitie in tegen de plannen, volgens Delagrange ondertekend door ruim honderd mensen. “Daarna hebben we een ontmoeting gefaciliteerd tussen hen en de MIVB waar ik zelf ook bij aanwezig was”, zegt schepen Byttebier. “De MIVB heeft daar geluisterd naar hun bezwaren en alternatieven, maar geoordeeld dat de alternatieve routes niet geschikt waren.”

Delangrange bevestigt de ontmoeting, maar is niet akkoord met de afwijzing van de alternatieve routes die werden voorgesteld. Met name het idee om de halte Voltaire te verplaatsen naar het pleintje op de hoek van de Voltairelaan en de Helmetsesteenweg, vindt hij nog altijd beter dan de plannen die nu voorliggen: “Daar is ruimte genoeg om een halte te plaatsen en er zijn bovendien drie scholen aan het plein gelegen. Dat lijkt me ideaal.”

Om dat alternatief te bewerkstelligen, zou de bus echter door de Generaal Eenensstraat in plaats van de Haachtsesteenweg moeten passeren. “En die is aan de smalle kant”, aldus Van Hamme. “Daar rijdt al een bus van De Lijn die daar vaak problemen heeft. Nog een lijn daarlangs sturen zou tot opstoppingen kunnen leiden.”

Wel ruimte voor verhuislift

En dus blijft het oorspronkelijke tracé gehandhaafd. Delagrange vindt dat de gemeente en de MIVB hun alternatieven nooit echt hebben overwogen. “Ze willen gewoon niet afwijken van hun ideeën, dat is het grote probleem. Volgens mij is het perfect mogelijk om door de Generaal Eenensstraat te rijden.”

Adelheid Byttebier, kandidaat Vlaams Parlement voor Groen

De MIVB verzekert wel dat het voetpad na de aanleg van de noodzakelijke bushokjes en verhoging van het trottoir nog altijd 5,5 meter breed zal zijn: “Breed genoeg voor een verhuislift”, aldus Van Hamme. “Maar er zullen wel 5 parkeerplaatsen per halte verloren gaan.”

Niet 'en stoemelings'

Delagrange wil nog niet akkoord gaan met de beslissing, maar aangezien de werken komende maandag al starten, lijken zijn opties beperkt. “We willen daar maandag misschien gaan protesteren, maar wat kunnen we doen? Als we de werken stilleggen, mogen we straks zelf nog opdraaien voor de kosten.”

Volgens Byttebier zal de beslissing niet meer herzien worden. “Alle noodzakelijke stappen zijn doorlopen. Het is een feit dat er vaak veel tijd zit tussen een openbaar onderzoek en het moment waarop de impact zichtbaar wordt. Maar alle fases die voorzien zijn in zo’n traject, zijn voorbij. En laat het me zo zeggen: de MIVB plant zo’n halte niet en stoemelings op die plaats.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?