Een vliegtuig van Brussels Airlines op Brussels Airport in Zaventem

| Een vliegtuig van Brussels Airlines op Brussels Airport in Zaventem.

regeerakkoord

Brussel duwt vliegtuigen naar Vlaanderen: 'Betere samenwerking is broodnodig'

LEB
22/07/2019

Volgens het burgerplatform Luchthavenregio wil de nieuwe Brusselse regering "vliegtuigen uit de eigen achtertuin bannen en de overlast volledig richting Vlaanderen duwen." Bij het kabinet van Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) pleit men voor een nieuwe federale vliegwet én meer samenwerking tussen de regio's. "De verantwoordelijkheid ligt niet enkel bij Brussel."

“Wat de overlast door het vliegverkeer boven Brussel betreft, is de regering van oordeel dat de levenskwaliteit en de rust van de Brusselaars van prioritair belang zijn voor hun gezondheid,” zo staat er in het Brusselse regeerakkoord. De nieuwgevormde Brusselse regering wil dat de activiteiten en de infrastructuur van de luchthaven aangepast worden aan de nabijheid van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en zijn dichtbevolkte gebieden.

“Dat dit ten koste gaat van de rust en gezondheid van tienduizenden Vlaams-Brabanders, is blijkbaar niet de zorg van de Brusselse regering,” schrijft Jos Jonckers van het burgerplatform Luchthavenregio maandag in een opiniestuk in De Standaard. Hij verwijst daarmee naar de plannen om de landingsbanen te verlengen aan de kant van Vlaams-Brabant. Een uitbreiding waar het Burgerplatform eerder al zijn ongenoegen over heeft geuit.

'De Brusselse regering duwt de overlast volledig richting Vlaanderen'

Jos Jonckers, Burgerplatform Luchthavenregio

“Het Brusselse regeerakkoord bant vliegtuigen uit de eigen achtertuin en duwt de overlast volledig richting Vlaanderen,” schrijft Jonckers. "De Brusselse regering reikt met dit akkoord geen oplossing aan voor de complexe luchthavenproblematiek. Ze treft geen solidaire maatregelen en stelt geen ingrijpende veranderingen voor die passen in een langetermijnvisie."

Jonckers pleit in zijn opiniestuk voor het aanpakken van de bron van het probleem. Volgens hem kan dat onder andere door de lawaaierigste en meest vervuilende vliegtuigen onmiddellijk te verbieden en nachtvluchten te bannen.

"We hopen op een goede samenwerking met de nieuwe Brusselse minister van Mobiliteit"

Kabinet-Weyts

Goede samenwerking

“De luchthavenproblematiek is niet de schuld van de Brusselse regering,” reageert Michäel Devoldere, woordvoerder van minister Ben Weyts. “Wij vinden dat er federaal een nieuwe vliegwet moet komen. In die nieuwe wet moeten lusten en lasten eerlijker verdeeld worden over alle Belgische luchthavens.”

“Vliegtuigen bannen die het meeste lawaai maken, lost het probleem niet op. Deeloplossingen zijn maar goed voor even. Een structurele oplossing zal pas op tafel kunnen komen door een goede samenwerking tussen de verschillende regio’s. Niet door de verantwoordelijkheid enkel te leggen bij de Brusselse regering.”

“We hebben nog geen ervaringen met de nieuwe Brusselse minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt (Groen). Maar we hopen op een goede samenwerking,” voegt Devoldere toe.

Laks Vlaanderen

Hoewel Burgerplatform Vilvoorde zich ook sterk kant tegen een uitbreiding van Brussels Airport en nachtvluchten, staan zij niet achter de woorden van Jonckers. “Het is oneerlijk om met de vinger te wijzen naar de Brusselse regering terwijl de Vlaamse regering tot nu toe ook erg laks is geweest in haar eisen en normen,” zegt woordvoerder Maxime Stroobant. "Iedereen moet een tandje bijsteken."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, Brussels Airport, geluidsoverlast, vliegverkeer, Ben Weyts, Burgerforum Luchthavenregio, Burgerforum , regeerakkoord

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni