Burgemeesters Vlaamse rand verenigd tegen kilometerheffing

© Ivan Put
| Stadstol of slimme kilometerheffing?

In een brief aan minister-president Rudi Vervoort (PS) vragen 35 burgemeesters van de Vlaamse Rand om geen eenzijdige kilometerheffing op te leggen aan automobilisten op Brusselse wegen. Zij ijveren voor meer dialoog. “Zo’n heffing heeft ingrijpende gevolgen voor de 90.000 autopendelaars uit de regio Halle-Vilvoorde.”

Sinds de Brusselse regering de slimme kilometerheffing - SmartMove gedoopt - voorstelde, regende het kritiek op de plannen om ze vanaf 2022 door te voeren. Niet alleen Vlaanderen en Wallonië zijn sceptisch, maar ook binnen de Brusselse PS uitten fractievoorzitter Ridouane Chahid en lokale voorzitter Ahmed Laaouej - twee politieke zwaargewichten dus - hun bedenkingen.

Een interview van Paul Magnette in januari legde de verdeeldheid bij de Franstalige socialisten helemaal bloot. Minister-president Vervoort maakte daarop zelf ook zijn bedenkingen bekend, maar benadrukte wel dat de kilometerheffing er nog deze legislatuur komt. Sindsdien was het oorverdovend stil in het heikele dossier. Nu roert de Vlaamse Rand zich.

Uit een bevraging van vzw Toekomstforum - een samenwerkingsplatform tussen de 35 burgemeesters in de regio Halle-Vilvoorde - blijkt dat 90 procent van de randgemeenten tegen de slimme kilometerheffing is. Er is begrip voor de ambitie om het autoverkeer in Brussel terug te dringen, maar de manier waarop stuit de burgemeesters tegen de borst.

Minister-president Rudi Vervoort en Sven Gatz, Brussels minister van Financiën, Begroting, Openbaar Ambt, de Promotie van Meertaligheid en van het Imago van Brussel
© Belgaimage
| Minister-president Rudi Vervoort en Sven Gatz, Brussels minister van Financiën, Begroting, Openbaar Ambt, de Promotie van Meertaligheid en van het Imago van Brussel.

In de brief aan Vervoort vragen ze om af te zien van de slimme kilometerheffing. "De 90.000 pendelaars zijn vaak aangewezen op een wagen om op hun werk in Brussel te geraken. Zij worden zwaar getroffen", valt te lezen. Behalve voor het werk, moet de randbewoner ook voor justitie, onderwijs en gezondheidszorg in de stad zijn. Het Toekomstforum hekelt ook de dubbele belasting.

Alternatieven voor wagen

Er wordt gevraagd de dialoog met de andere regeringen alle kansen te geven. De Vlaamse burgemeesters vinden dat er eerst voldoende alternatieven moeten beschikbaar zijn om de autoverplaatsingen van en naar de stad te vervangen. “Het Brussels Gewest moet beter bereikbaar zijn met het openbaar vervoer, de fiets en aanverwante duurzame verplaatsingsmodi”, klinkt het.

De burgemeesters noemen fietssnelwegen, geïntegreerd openbaar vervoer met gezamenlijke abonnementen en tickets en een metro- of tramverbinding met Brussels Airport als mogelijke oplossingen. De brief werd ook overgemaakt aan de Vlaamse regering. “Wij vragen ook daar om stappen te ondernemen om tot een dialoog te komen.”

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?