Circulatieplan in Schaarbeek afgeklopt: Azalealaan definitief eenrichting

© Gemeente Schaarbeek
| De Azalealaan wordt vernieuwd en krijgt fietspaden in beide richtingen.

De gemeente Schaarbeek heeft een beslissing genomen over het circulatieplan van de Azaleawijk. Na een testfase en overleg met de buurt is besloten om van de Azalealaan, de Madeliefjesstraat, de Minnebronstraat en de Eisenhowerlaan eenrichtingsstraten te maken. Om doorgaand verkeer in de Stobbaertslaan te vermijden, krijgt die een knip en de Azalealaan wordt heraangelegd met aan weerszijden een gemarkeerd fietspad.

Een ongeval aan het Boodschapinstituut in Schaarbeek, waarbij een schoolgaand meisje op het zebrapad werd aangereden, deed verschillende buurtbewoners klagen over de onveilige situatie in de Azaleawijk. De gemeente Schaarbeek organiseerde een samenkomst met de buurtbewoners om het nieuwe circulatieplan voor de wijk te bekijken. Daarop werden verschillende mogelijkheden besproken, telkens met het doel om meer autoluwe wijken te verkrijgen.

In een persbericht van het kabinet van burgemeester Cécile Jodogne (Défi) laat de gemeente nu weten een beslissing te hebben genomen. Verschillende straten zullen enkel nog eenrichtingsverkeer toelaten: de Azalealaan (richting Eisenhower), de Madeliefjesstraat (richting Azalealaan) de Minnebronstraat (richting Azalealaan) en de Eisenhowerlaan (vanaf de Azalealaan tot aan de Stobbaertslaan).

Tijdens de testfase waarin deze straten ook al eenrichting waren, bleek wel dat de Stobbaertslaan veel verkeer moest slikken. Om dit op te lossen wil Schaarbeek een knip in deze straat installeren, zodat doorgaand verkeer niet meer mogelijk is in de Stobbaertslaan en de situatie veiliger wordt aan de schoolpoort.

Gemarkeerde fietspaden in Azalealaan

Verder zal het wegdek van de Azalealaan vernieuwd worden en krijgt de straat ook gemarkeerde fietspaden in beide richtingen. “Dit is in overeenstemming met het fietsvademecum van Brussel Mobiliteit, dat gemengd verkeer op een zone 30 toelaat”, klinkt het in het persbericht.

Zodra de werkzaamheden op de Chazallaan voltooid zijn, begint de gemeente eind maart/begin april met de asfaltering van de Azalealaan. Er zal in de straat ook een preventieve radar worden geïnstalleerd en de politie zal extra toezien op illegale parkeerders op het fietspad.

“Experimenteren, testen, overleggen en samen met de buurtbewoners beslissen geeft een eindresultaat om fier op te zijn”, zegt schepen van Mobiliteit Adelheid Byttebier (Ecolo-Groen). "Wat nog geen jaar geleden begon als een noodingreep tijdens de eerste lockdown, wordt nu een definitieve verbetering van de leefbaarheid.”

Ook dienstdoend burgemeester Jodogne is tevreden: “Dit is het resultaat van een perfect evenwicht tussen de doelstellingen van Good Move en de eisen van de inwoners, die gepleit hebben voor meer veiligheid, een betere verdeling van de straat, een betere leefbaarheid van de voorzieningen en niet te vergeten het behoud van de esthetiek van de straat.”

Burgercollectief 1030/0, dat voor meer verkeersveiligheid ijvert, vindt het een goede zaak dat de eenrichtingsstraat mag blijven. “De meningen over de Azalealaan waren heel gepolariseerd”, zegt Pieter Fannes van 1030/0, “maar voor ons is het een goede beslissing.”

Geen afgescheiden fietspaden

Fannes zou wel liever een echt afgescheiden fietspad zien zoals er was tijdens de testfase, dan een gemarkeerde fietspad: “Er zijn twee grote risico’s voor die plannen. Visueel wordt het rijvak voor de auto’s verkleind, maar fysiek niet. Ik vermoed dat ze daardoor nog altijd te snel gaan rijden en bovendien zijn er in Schaarbeek veel foutparkeerders op het fietspad.”

“Goed dat er autoverkeer weggehaald wordt van de scholen rond de Stobaertslaen in het nieuwe circulatieplan van de Azaleawijk in Schaarbeek," staat Hannelore Goeman (one.brussels - SP.A) hem bij. "Maar onbegrijpelijk dat de afgescheiden fietspaden op de Azalealaan vervangen worden door geverfde exemplaren. Dat betekent minder bescherming tegen gevaarlijk rijgedrag en wildparkeerders. Zeker in Schaarbeek hebben we nood aan meer en niet minder bescherming voor de zwakke weggebruiker."

Ze herinnert eraan dat de fietsroute wordt druk gebruikt door kinderen, buurtbewoners en parkgangers. "Ik vraag me echt af wat de beweegreden is. Er is voldoende plaats voor afgescheiden fietspaden. En deze gaan zelfs niet ten koste van parkeerplaatsen, het gebruikelijke tegenargument. Dit is echt een grote, gemiste kans.”

Azaleawijk
© Gemeente Schaarbeek
| De Azaleawijk zal verschillende eenrichtingsstraten hebben en de rode markering duidt een knip in de Jan Stobbaertslaan aan.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?