Gewest gaat haalbaarheid van fietspaden op zonne-energie bestuderen

© Sustainability Times
| Het prototype van een verlicht fietspad in Polen

Gewestelijk mobiliteitsagentschap Brussel Mobiliteit gaat een haalbaarheidsstudie uitvoeren naar de mogelijkheid om in natuurgebieden lichtgevende fietspaden op zonne-energie in te voeren, zodra zo'n fietspad aan vervanging toe is. Daarmee zou de Brusselse regering zowel het tekort aan infrastructuur verhelpen als de zichtbaarheid van die fietspaden verhogen.

Om fietspaden beter zichtbaar te maken, zouden die 'zichzelf kunnen verlichten', door middel van zonnecellen in het pad die overdag energie opladen en die 's nachts vervolgens afgeven.

Nabij Lidzbark Warminski, in het noorden van Polen, is in oktober 2016 een fietspad van 200 meter aangelegd dat oplicht zonder externe energietoevoer (zie foto). Deeltjes fosfor nemen overdag zonlicht op die ze in het donker uitstralen. In ideale omstandigheden kan het fietspad tot tien uur licht geven.

De Poolse stad liet zich op haar beurt dan weer inspireren door het Van Gogh-Roosegaarde fietspad in het Nederlandse Nuenen. De zeshonderd meter lange strook daar is bestrooid met lichtgevende steentjes, waardoor fietsers het gevoel krijgen dat ze door het schilderij Sterrennacht rijden.

Enkel in natuurgebied

De vraag blijft echter hoe haalbaar dit concept is binnen de Brusselse realiteit, vroeg parlementslid Aurélie Czekalski (MR) vorige week in de parlementaire commissie Mobiliteit. "Als dat in het buitenland werkt, waarom zouden we het dan ook niet hier testen?", vroeg Czekalski.

Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) vindt de technologie weinig relevant in Brussel, melden de kranten La Libre en La Dernière Heure.

Van den Brandt overweegt de fietspaden wel enkel op plekken die niet op de klassieke manier verlicht kunnen worden, zoals natuurgebieden. "We zouden op termijn ook kunnen onderzoeken of het haalbaar is om een verlicht fietspad op de Tervurenlaan tussen Oudergem en Tervuren aan te leggen, evenals een verlichte fietssnelweg langs het kanaal", nuanceert woordvoerder van Brussel Mobiliteit Inge Paemen.

Van den Brandt beloofde dat Brussel Mobiliteit een haalbaarheidsstudie zal uitvoeren zodra een fietspad in een dergelijke zone aan renovatie toe is. In de stad zelf zal Brussel Mobiliteit zich beperken tot de aanleg van klassieke fietspaden.

Nvdr: In een eerdere versie van dit artikel zou de indruk kunnen ontstaan dat de uitspraak "Als dat in het buitenland werkt, waarom zouden we het dan ook niet hier testen?" werd gedaan door minister Van den Brandt. Dat is niet zo. Het artikel werd daarom aangepast.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?