big city

JOUW VRAAG. Ik zie in Brussel bussen van De Lijn met heel oude nummerplaten. Hoe kan dat?

© Photonews
| Sinds 2010 krijgen nieuwe bussen een Europese nummerplaat.

Ja, die gezellig korte nummerplaten. Het heeft iets nostalgisch, zoals het vergeelde visitekaartje van mijn vader-zaliger dat tijdens het Interbellum een telefoonnummer met maar zes cijfers telde, zonder zonenummer. Helemaal niets mis mee, met zo een oude landelijke immatriculatie in rood en wit.

De nieuwe Europese nummerplaten zijn ingevoerd in november 2010 en dragen voor België een kenteken van het type 1-ABC-123. Althans voor wie geen extra opleg betaalt om een gepersonaliseerde autonummerplaat te verkrijgen. Dan mag die plaat ‘BUSJEKOMTZO’, ‘REMMAARAF’ of wat dan ook heten. Maar daar doen de openbaarvervoersmaatschappijen niet aan mee.

Wat het antwoord op de vraag over De Lijn betreft, de Vlaamse vervoersmaatschappij die instaat voor het stedelijk en regionaal openbaar vervoer in Vlaanderen, maar ook tot eindstations in Brussel rijdt, zoals Brussel-Noord en Brussel-Zuid: het is niet anders dan voor oude personenwagens. “Alle voertuigen die we inschrijven sinds november 2010 hebben een nieuwe plaat (type 1-ABC-123 dus, red.),” stelt Inge Debruyne, woordvoerder van De Lijn. “Maar de voertuigen van voor die tijd beschikken in principe nog over ‘oude’ nummerplaten. Tenzij er een nieuwe is aangevraagd, omdat het oude exemplaar tijdens de periodieke keuring is afgekeurd wegens slechte leesbaarheid. Vanaf 2010 kreeg elke bus die we aankochten uiteraard de nieuwe Europese nummerplaat.”

20190815 Big City Mivb BRUZZ ACTUA 1672
© Photonews
| Sinds 2010 krijgen nieuwe bussen een Europese nummerplaat.

Bijgevolg kom je dus bussen tegen met diverse kentekens: ofwel van het type ABC-123, 123-ABC of de vorm 1234-P. “Van de oudste vorm (1234-P) hebben we vandaag nog een 185-tal bussen rijden,” liet Debruyne tellen. “Tot daags voor de invoering van de Europese nummerplaat droeg men de nummerplaat van een oude auto of bus gewoon over op een nieuwe,” zegt de woordvoerder nog. “Dit was voor De Lijn niet anders, als we nieuwe bussen kochten.”

Vanuit een gezonde chauvinistische interesse polste BRUZZ ook bij de MIVB, de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij. Haar antwoord onthouden we u ook niet. “Ook de MIVB rijdt nog met bussen die een oude nummerplaat dragen. De oude nummerplaten verdwijnen progressief,” stelt Guy Sablon, socialemediacoördinator bij de MIVB. “Telkens als we een bus definitief uit dienst nemen - ‘declasseren’ heet dat in het jargon - verdwijnt de oude nummerplaat. Ik kan geen datum plakken op het verdwijnen van de laatste nummerplaat: het hangt af van toekomstige bestellingen van nieuwe bussen. Want we declasseren pas een oude bus als we een nieuwe in dienst nemen. We hebben vandaag nog zo’n 380 bussen rondrijden met een oude nummerplaat, en dat zijn meteen ook de oudste voertuigen van de MIVB.”

VOLGENDE WEEK: Waarom is er geen Ooststation in Brussel en zijn er ooit plannen geweest om er een te bouwen?


BIG CITY: stel zelf je vraag

Elke week gaat BRUZZ met Big City op zoek naar antwoorden op jouw vragen over Brussel. Vragen allerhande over jouw stad stel je online aan de redactie. De vraag met de meeste voorkeuren wordt onderzocht en beantwoord.

Ook een vraag over Brussel? Zet onze journalisten aan het werk en stel je vraag in Big City.

Big City

Zet onze journalisten aan het werk en stel ons jouw vraag over Brussel. De populairste vragen van de BRUZZ-gebruikers worden beantwoord in een reportage op een of meerdere BRUZZ-kanalen. Alle info op bruzz.be/bigcity.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?