| Helikopter op Helihavenlaan tijdens Expo 58

Jouw vraag

BIG CITY. Kan je met een helikopter landen op een hoog gebouw in Brussel?

Michaël Bellon
© BRUZZ
29/08/2022

In 1966 landden de Rolling Stones met de helikopter op de Helihaven. Kunnen ze dat vandaag nog?

Voor een antwoord op alle vragen over wat in Brussel door de lucht vliegt moet je bij het Directoraat-Generaal Luchtvaart (DGLV) van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit zijn. DGLV regelt in overleg met de Regie der Luchtwegen Skeyes – het vroegere Belgocontrol – dus ook de aanvragen en vluchtcontrole over het helikopterverkeer, en levert vergunningen voor permanente en tijdelijke helihavens. Wat blijkt? In Brussel is er momenteel slechts één permanente helihaven: die van het universitair ziekenhuis Saint-Luc in Sint-Lambrechts-Woluwe. Iets minder dan de helft van alle permanente helihavens in België zijn trouwens verbonden aan een ziekenhuis, zo weet woordvoerder Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit.

In Groot-Bijgaarden, net over de Ring, is er ook nog de helihaven van Brussels Heli Air – dat sightseeingvluchten organiseert – maar dat is het dan. Ook aanvragen voor tijdelijke helihavens voor luchtdopen of evenementen zijn in Brussel zeer zeldzaam, aldus De Spiegelaere.

De tijd van de door de Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena uitgebate Helihaven van Brussel, die tussen 1953 en 1966 eerst post en daarna ook passagiers vervoerde (onder meer naar Rotterdam en Bonn), is echt wel voorbij. Die Helihaven werd vooral druk gebezigd tijdens Expo 58, toen er ook op de Heizel een landingsplaats was. De landing van de Stones was een van de laatste wapenfeiten en vandaag herinnert alleen de Helihavenlaan nog aan dat verleden.

Wat dan met geruchten dat soms helikopters zouden landen op The Hotel, of op een dak in Matonge? En is Obama eens niet in Brussel geland met de helikopter? “Dat zijn slechts geruchten,” zegt Johan Vandenbussche van de hoogst performante en perfect geïnformeerde helikopternieuwswebsite Helispot.be, die maandelijks 40.000 lezers verwelkomt. “De kern van Brussel is een streng bewaakte restricted flying zone (met code EBR01). Voor zover ons bekend zijn er geen helispots op daken van hotels of andere gebouwen in Brussel Hoofdstad. Wij hebben ook geen weet van helikopters die in Matonge of in de EU-wijk zouden geland zijn.

Ook de Amerikaanse ambassade heeft geen helispot. Amerikaanse presidenten worden met de auto van de luchthaven naar het centrum vervoerd.” Voor een helikopterlanding in Brussel moet Vandenbussche moet al terug naar die van een politiehelikopter op het Poelaertplein tijdens de nationale feestdag van 2018.

Het is dus niet zo dat de rijken en machtigen der aarde tegenwoordig van hot naar her vliegen in hun helikopter. “Helikopterverkeer stoot in België vaak op protest. Er zijn in België zo'n 140 toestellen waarvan 70 tot 80 privaat, en wij registreren tussen de 70 en 110 vliegbewegingen per dag.” Zelfs toenmalig prins Filip, die zijn bordeauxrode R44 helikopter OO-PFB in het park van het Paleis van Laken stalde, verkocht die in 2013, net voor hij koning werd.

  • VOLGENDE KEER: ​​​​​​​Wat gebeurde er vroeger in de gebouwen van het Vlaams Parlement?

BIG CITY: stel zelf je vraag


Elke week gaat BRUZZ met Big City op zoek naar antwoorden op jouw vragen over Brussel. Vragen allerhande over jouw stad stel je online aan de redactie.

De vraag met de meeste voorkeuren wordt onderzocht en beantwoord.

Ook een vraag over Brussel? Zet onze journalisten aan het werk en stel je vraag via het formulier.

> Meer over Big City

Big City

Zet onze journalisten aan het werk en stel ons jouw vraag over Brussel. De populairste vragen van de BRUZZ-gebruikers worden beantwoord in een reportage op een of meerdere BRUZZ-kanalen.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni