Leasingwagen vormt achilleshiel van slimme kilometerheffing

© Kevin Van den Panhuyzen-BRUZZ
| File aan Sainctelette.

De Brusselse regering wil met SmartMove een eigen slimme kilometerheffing invoeren, maar worstelt met de problematiek van de leasingwagen. Enkel via een samenwerkingsakkoord met Vlaanderen en Wallonië kan het vermijden dat Brusselse leasingbedrijven zowel de huidige belastingen als de stadstol moeten betalen. “De bedoeling is om in overleg tot een oplossing te komen.”

Brussel stelde donderdag het ontwerp voor van SmartMove, een slimme kilometerheffing die moet toelaten om de huidige verkeersbelastingen in het eigen gewest af te schaffen en Brusselaars enkel te belasten op het gebruik van de wagen. Dat zou dus betekenen dat pendelaars uit Vlaanderen en Wallonië, waar de traditionele verkeersbelasting niet op de schop zou gaan, dubbel zouden moeten betalen. "Een pestbelasting voor de pendelaars", luidde de kritiek vanuit de Vlaamse en Waalse regering.

Kort na de aankondiging rezen al vragen over het systeem van leasingwagens. Waar het kabinet van de Brusselse minister van Begroting Sven Gatz (Open VLD) daarover eerst nog op de vlakte bleef, erkent Gatz vandaag dat leasingwagens voorlopig geen deel uitmaken van het nieuwe systeem. “Leasewagens vormen inderdaad een speciale categorie. SmartMove zal daar niet van toepassing zijn. Een typisch Belgische situatie”, aldus Gatz op Twitter. (lees verder onder de tweet)

Reden is dat Brussel niet op eigen houtje kan beslissen om de traditionele verkeersbelastingen af te schaffen voor leasingbedrijven in het eigen gewest. Om de verkeersfiscaliteit voor leasingwagens te veranderen is een akkoord nodig met de andere gewesten, zoals professor fiscaal recht Michel Maus aanhaalt.

Zolang dat akkoord er niet is zou het SmartMove-systeem een dubbele belasting betekenen: de huidige jaarlijkse verkeersbelasting en de eenmalige belasting op inverkeersstelling (BIV), met daarbovenop de slimme kilometerheffing die afhangt van de fiscale PK van de wagen, het aantal gereden kilometers en het tijdstip ervan.

Slimme kilometerheffing zonder uitzonderingen?

Terwijl minister Gatz lijkt aan te geven dat leasingbedrijven zouden kunnen vrijgesteld worden van de slimme kilometerheffing, is een ander geluid te horen bij het kabinet van mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen). Want de slimme kilometerheffing zou, op een uitzondering voor mensen met een beperking na, wel degelijk voor iedereen moeten gelden. “De kwestie van de fiscaliteit rond leasingwagens is een systeemfout, het is niet de bedoeling om de kilometerheffing daarop te laten vastlopen.”

Daarom steekt Van den Brandt de hand uit naar de gewesten om tot een gedragen oplossing te komen. Ook het kabinet-Gatz wil overleggen met de andere gewesten over de fiscaliteit rond leasingwagens. "Alles in het voorstel van de Brusselse regering kan onderwerp zijn van onderhandeling", klinkt het.

Samenwerkingsakkoord ook voor Brussel cruciaal

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) gaf zondagochtend in De Zevende Dag aan dat ze tot een samenwerkingsakkoord wil komen met Brussel en Wallonië. Al blijft er veel onvrede over de manier waarop Brussel de kilometerheffing eerst besloot en al in de begroting inschreef, om daarna het overleg pas te willen aangaan. Net zoals N-VA-voorzitter Bart De Wever nam minister Peeters de term "vijandig nabuurschap" in de mond. Ze dreigde ook met juridische stappen vanuit de Vlaamse regering als het overleg tussen de gewesten niets zou opleveren.

Dat overleg is dus niet enkel voor Vlaanderen en Wallonië cruciaal om te vermijden dat de Vlaamse en Waalse pendelaar dubbel zou betalen wanneer die Brussel binnenrijdt. Ook Brussel hangt af van Vlaanderen en Wallonië om een oplossing te vinden voor de kwestie rond leasingwagens. Intussen verneemt onze redactie dat het overleg over de slimme kilometerheffing ook al geagendeerd is op het Overlegcomité.

Slimme kilometerheffing

De Brusselse regering wil in 2022 een slimme kilometerheffing invoeren voor autobestuurders. Slaagt Brussel er zo in om de files in en rond de stad te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren?

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?