Nieuw parkeerreglement in Koekelberg vanaf juni

© Kevin Van den Panhuyzen

In Koekelberg heeft de gemeenteraad een nieuw parkeerreglement goedgekeurd. Professionele voertuigen zoals takelwagens krijgen geen parkeerkaart meer en de bewonerskaart wordt vijf euro duurder, een gevolg van de samenwerking met het gewestelijk parkeeragentschap Parking.brussels.

Parking.brussels heeft de parkeercontroles overgenomen van de gemeente Koekelberg. De gemeente past daarom ook de parkeertarieven aan aan de minimumtarieven van de gewestelijke parkeerordonnantie. Een bewonerskaart kost vanaf juni 10 euro in plaats van 5 euro per jaar. De prijs voor de tweede bewonerskaart blijft 50 euro.

“De voorwaarden voor een derde bewonerskaart zijn strenger geworden”, vervolgt Koekelbergs schepen van Mobiliteit Marie Bijnens (Groen). “Als mensen zich drie auto’s kunnen veroorloven, kunnen ze ook zelf een plaats in een garage zoeken. We willen de openbare ruimte op een eerlijkere manier verdelen.”

Meer autodelen

Professionele voertuigen, zoals bijvoorbeeld takelwagens of andere bedrijfsvoertuigen die langer dan vijf meter zijn, krijgen geen parkeerkaart meer. “Die nemen meer dan één parkeerplaats in en hebben hun plaats in privéparkings buiten de openbare weg”, klinkt het. Privévoertuigen die langer zijn dan vijf meter moeten een supplement van 120 euro betalen.

In Koekelberg is er een groot tekort aan parkeerplaatsen langs de openbare weg. “Koekelberg telt momenteel 5.810 geregistreerde personenwagens en slechts 3.500 parkeerplaatsen op de rijweg”, aldus Bijnens. “Nochtans zijn er ook meer dan 4.200 privégarages op ons grondgebied en worden velen daarvan niet gebruikt als parking.”

De gemeente wil autodelen meer in de kijker zetten. Vanaf 2021 moeten er gereserveerde parkeerplaatsen komen voor Koekelbergse gezinnen die samen een auto delen. “We moeten nog bekijken hoe we dat gaan doen”, zegt Bijnens. “Het idee is dat als drie gezinnen in dezelfde buurt een auto delen, zij ook een gereserveerde parkeerplaats hebben. Zo’n parkeerplaats willen we in elke straat, maar het zal afhangen van de vraag.”

Nieuwe fietsboxen

Niet alleen het beheer van de parkeerplaatsen wordt overgedragen naar gewestelijk niveau. Hetzelfde geldt voor de fietsboxen, waar Cycloparking nu verantwoordelijk voor is. Daardoor stijgen ook de huurprijzen voor zo’n fietsbox sterk, van 5 euro naar 60 euro per jaar. Abonnees zullen daarvoor een premie krijgen van 50 euro per jaar. Daardoor zullen fietsers evenveel betalen voor een plek als autobestuurders.

“De komende maanden komen er minstens vier fietsboxen bij”, aldus Bijnens nog. De gemeente diende ook een dossier in bij het Gewest voor nog eens vier fietsboxen, maar een bevestiging is er daarvoor nog niet.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?