Openbaar onderzoek voor bouw fietspasserelle Jules de Trooz gestart

© Gijs Van Vaerenbergh/Brussel Mobiliteit
| De passerelle gezien vanaf het noorden

Het Brusselse kanaalfietspad zal op drie plekken onder drukke kruispunten doorgetrokken worden. Het openbaar onderzoek rond de aanleg van een eerste passerelle en de openbare ruimte errond, aan Jules de Trooz, is woensdag van start gegaan. Het project voorziet een esplanade, en een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers.

Het kanaalfietspad is een van de belangrijkste en meest gebruikte fietsassen in het Brussels Gewest. Toch zijn er op verschillende plekken nog oncomfortabele of onveilige kruispunten die het traject van fietsers of voetgangers onderbreken: Sainctelette, Jules de Trooz en Van Praet. De eerste twee kruispunten werden in 2019 nog door BRUZZ-lezers verkozen tot gevaarlijkste van Brussel.

Het Gewest besloot in 2017 om onderdoorgangen voor fietsers en voetgangers te creëren. Door die heraanleg zullen over enkele jaren zullen fietsers en voetgangers de drukke kruispunten kunnen vermijden, het kanaalfietspad zal immers doorgetrokken worden onder de drie bruggen. Zo ontstaat een traject zonder onderbrekingen.

Verlaagde kaaimuren

Na enige juridische complicaties werd in 2020 een winnend ontwerp uitgekozen. De kade van het kanaal wordt geleidelijk verlaagd en verbreed. De fietspaden worden zo op een natuurlijke manier geïntegreerd in de publieke ruimte. Die wordt ook heraangelegd. Zo moet aan het Monument voor de Arbeid van Constantin Meunier aan de Jules de Troozsquare een nieuw plein ontstaan, vlak naast het water, waardoor het monument ook meer onder de aandacht wordt gebracht.

Het openbaar onderzoek rond de aanleg van de passerelle aan Jules de Trooz is als eerste aan de beurt. De kaaimuren zouden er verlaagd worden om zo dus de esplanade en de onderdoorgang voor actieve weggebruikers te creëren. Voetgangers en fietsers zullen de passerelle kunnen gebruiken.

Openbare onderzoeken voor de doorgangen onder de Sainctelette- en Van Praetbrug moeten nog volgen. De drie projecten kosten samen 5 miljoen euro, en zijn mogelijk dankzij de financiering door het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). 

Het dossier rond Jules de Trooz is online te raadplegen via openpermits.brussels. Wie dat wil kan een bezwaarschrift of opmerking indienen tot 10 februari 2022. 

Een luchtfoto van de omgeving van het Monument aan de Arbeid in Laken, met een simulatie van de aanleg van een fietspasserelle
© Gijs Van Vaerenbergh/Brussel Mobiliteit
| Een overzichtsbeeld van de geplande passerelle en de nieuwe omgeving van het Monument aan de Arbeid
Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?