Petitie voor Good Move haalt 5.000 handtekeningen: ‘Er zijn ook voorstanders’

© Saskia Vanderstichele
| "Een nieuwe mobiliteit voor iedereen," staat op een verkeersbord in Schaarbeek.

De petities tegen de circulatieplannen en het gewestelijke Good Move-plan volgden elkaar snel op. Vorstenaar en fietser Grégoire Legrain wilde laten zien dat er ook veel voorstanders zijn. “Met de petitie wil ik mensen wakker schudden: je moet een standpunt innemen, anders winnen de hardste schreeuwers.”

De afgelopen maanden doken er heel wat petities op tegen de circulatieplannen in verschillende gemeentes, tegen het gewestelijke mobiliteitsplan Good Move. Legrain – geen lid van actiecomités - besloot de grootste tegenpetitie te overtreffen. Een maand later heeft hij ruim 5.000 handtekeningen verzameld. Ter vergelijking: dat zijn er even veel als twee grote tegenpetities samen, zoals 'Stop au plan good Move, 1030 Schaeerbeek' en 'Suppression du plan good move à la ville de Bruxelles'.

Met de petitie wilde Legrain laten zien dat er nog meer mensen zijn zoals hij, die voorstander zijn van het soort autoluwe wijken zoals die in het gewestelijke Good Move-plan worden voorgesteld. Wat de Vorstenaar inspireert, is zijn eigen straat. "Een straat die je rustig zou noemen als Waze en Google Maps automobilisten niet via deze straat naar de Ring zouden sturen." Good Move wil onder andere rustige woonwijken creëren zonder sluipverkeer.

Net daarom is Legrain er voorstander van. Maar Good Move is in gevaar, zo schrijft Legrain in de petitie. "Zij die schreeuwen tegen verandering krijgen altijd meer aandacht dan anderen. En zo riskeren we nog eens vijftien jaar te verliezen." Met de petitie wil ik Legrain mensen wakker schudden: "Je moet een standpunt innemen, anders winnen de hardste schreeuwers."

Legrain wijst erop dat de mensen die last hebben van de luchtvervuiling nog niet aan het woord zijn geweest in het debat, noch de kinderen. Kinderen die vandaag in Brussel opgroeien weten niet hoe het is om meer speelruimte te hebben en zelf op de fiets naar hun vrienden te gaan, zoals Legrain deed toen hij zelf in Brussel opgroeide.

'Automobilisten vandaag boos, fietsers al veel langer'

"Is Good Move perfect? Dat zeg ik niet." Legrain merkt op dat de participatietrajecten wellicht niet altijd goed zijn gebeurd. Ook denkt hij dat de beeldvorming rond Good Move onderschat werd.

"Veel mensen voelen zich aangevallen: het idee heerst dat het de bourgeois zijn die de werkende mens steeds lastig vallen." Maar wat hem stoort, is dat tegenstanders niet lijken te zien dat aan Good Move jaren reflectie vooraf is gegaan. "Het plan komt niet zomaar uit een hoed getoverd."

Good Move werd in maart 2020 goedgekeurd door een enthousiast Brussels Parlement en legt de grote richtlijnen vast voor de mobiliteit in de 19 Brusselse gemeenten voor de komende 10 jaar. "De meerderheid was het aanvankelijk eens met de ecologische plannen. Maar je ziet hoe de meerderheid een stap achteruit heeft gezet. Ze wachten af."

Legrain herinnert eraan dat het over twee jaar alweer verkiezingen zijn. Het is nog maar de vraag wat de volgende meerderheid zal doen met Good Move. "Ecolo en Groen raken meer en meer geïsoleerd, hoewel Good Move een idee was van de socialistische staatssecretaris Pascal Smet (One.brussels/Vooruit). Je ziet nu al hoe een deel van de Franstalige socialisten de groenen laat zitten.”

Legrain zal binnenkort mogelijk ook een pro-GoodMove-petitie lanceren op lokaal niveau in Vorst. De komende tijd wordt daar het circulatieplan Neerstalle ingevoerd. "Dat maakt automobilisten boos, ja. Maar als voetganger, fietser en gebruiker van het openbaar vervoer voel ik me al dertig jaar boos."

Good Move

Good Move is het mobiliteitsplan van de Brussels gewest dat stapsgewijs in verschillende gemeenten wordt ingevoerd. Het plan heeft zijn voor- en tegenstanders.
Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?