Speedpedelec kan Brussels fileprobleem oplossen

© De speedpedelec kan tot 45 km/u rijden en is daardoor een pak efficiënter dan de gewone e-bike.
| Mobly

Van de 600 pendelaars die zich dagelijks met de speedpedelec naar Brussel verplaatsen, nam de helft voordien de wagen. Dat blijkt uit een studie van Brussel Mobiliteit en fietsorganisatie ProVélo. Het onderzoek versterkt het geloof in de speedpedelec als duurzame oplossing voor het fileprobleem. "Maar dan moeten we de signalisatie en infrastructuur ook aanpassen."

Cijfers van Febiac, de federatie van de auto- en tweewielerindustrie, bewijzen keer op keer dat de speedpedelec in opmars is, vooral in Vlaanderen. Dat de supersnelle e-bike in Brussel nog niet helemaal uit de startblokken is geschoten, wijt de organisatie aan het drukke Brusselse verkeer. "Daardoor kan de speedpedelec, die tot 45 kilometer per uur haalt, zijn potentieel er niet kwijt."

Nochtans geloven Brussel Mobiliteit en fietsorganisatie ProVélo in de kracht van de speedpedelec. Het huidig aantal snelle fietstochten van en naar Brussel wordt geschat op ongeveer 600 per dag, maar de mobiliteitsstudie schat dat er meer dan tienduizend mogelijk zijn. En dat kan de autodruk op het Gewest enorm verlichten, klinkt het.

20191004_speedpedelec_BrusselMobiliteit
© Brussel Mobiliteit
| Speedpedelec vervangt vooral de wagen.

De fiets vervangt vooral voormalige gebruikers van het openbaar vervoer. Maar volgens de studie is dat niet het geval bij speedpedelecs, die vooral de wagen verdrijft. De helft van de respondenten gebruikte vroeger de auto om de ritten te maken die ze nu met de speedpedelec afleggen.

"Deze nieuw modus vormt een duurzaam alternatief voor reizen van zo'n 25 kilometer rond Brussel", concluderen de onderzoekers. Al vervangt de speedpedelec ook duurzamere modi, zoals openbaar vervoer (15,30 procent) en de gewone fiets (15,30 procent).

Geschikte infrastructuur

Om het potentieel van de speedpedelec te vergroten, wil Brussel Mobiliteit de infrastructuur en signalisatie aanpassen. Het gewestelijk mobiliteitsplan 'Good Move' speelt op de specifieke noden in bij de aanleg van het intergewestelijk fietsnetwerk. Dat fietsplan is gericht op rechtstreekse ritten, met beperking van conflictsituaties. Ook de iets loggere bakfiets aardt beter op die bredere fietspaden.

De enquête geeft meer inzicht in die specifieke behoeften van het snelle voertuig. In Brussel halen gebruikers een gemiddelde snelheid van 30 km/u. Onverwacht gedrag van andere weggebruikers (34,70 procent) wordt ervaren als belangrijkste risico op ongevallen, gevolgd door het snelle en drukke autoverkeer op gemengde infrastructuur.

20190329 verkeer mobiliteit fietsers autos file Meiser
© Kevin Van den Panhuyzen-BRUZZ
| Conflictvrije fietspaden zijn nodig om de speedpedelec meer in trek te maken, blijkt uit de enquête.

De respondenten verkiezen zich immers te verplaatsen op afgescheiden fietsinfrastructuur, gemarkeerde fietspaden of busbanen. Toch doen zich daar ook de meeste ongevalsituaties (31,90 procent) met speedpedelecs voor. Kruispunten en autowegen (29,80 procent) komen pas op de tweede plaats.

Vrijliggende fietspaden zijn dus niet vrij van conflicten met auto's: ongeoorloofd parkeren, verlaten van een garage of oprit en onverwacht openen van de deuren. Brussel Mobiliteit benadrukt daarom ook het belang om de gebruikers van de snelle tweewieler, maar ook andere weggebruikers beter te informeren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?