Vernieuwde premie voor wie auto opgeeft blijkt nog niet beschikbaar

© PhotoNews
| Het Brussels gewest is een lage-emissiezone (LEZ) waarin vanaf 1 januari ook dieselauto's met euronorm 4 niet langer binnen mogen (archiefbeeld)

De vernieuwde, inkomensafhankelijke Brussel'Air-premie voor wie zijn auto opgeeft blijkt nog niet beschikbaar. En dat terwijl vanaf 1 januari een 25.000-tal Brusselaars hun dieselwagen niet meer in het gewest kunnen gebruiken en deze premie de stap voor die groep moest verzachten. Leefmilieu Brussel moet de aanvraagprocedure nog aanpassen aan de GDPR-privacyregels, nu ook gevoelige gegevens als het gezinsinkomen verwerkt moeten worden.

Vanaf 1 januari mogen dieselvoertuigen met euronorm 4 niet langer in Brussel rondrijden. Het gaat om ongeveer 76.500 voertuigen van 11 jaar en ouder die in België zijn ingeschreven en die in het Brussels Gewest rondrijden, waarvan er 25.000 in Brussel zijn ingeschreven.

Deze auto's zijn de laatste generatie dieselvoertuigen die niet met een roetfilter uitgerust moesten zijn, waardoor ze grote hoeveelheden fijn stof uit kunnen stoten. In een recent onderzoek in Brussel maakten ze slechts 12 procent van de geteste wagens uit, maar waren daarbij verantwoordelijk voor bijna de helft van het fijn stof en een kwart van de NOx-uitstoot.

Zoals bij eerdere aanscherpingen is er in een overgangsperiode van 3 maanden voorzien. Pas vanaf 1 april 2022 krijgen bestuurders in overtreding een boete van 350 euro. Veel automobilisten hebben al op de maatregel geanticipeerd, laat Leefmilieu Brussel weten: het aantal dieselvoertuigen met Euronorm 4 in Brussel is tussen mei en november van 95.000 tot 76.500 gedaald. Verwacht wordt dat deze neerwaartse trend de komende maanden zal versnellen.

Om Brusselaars te overtuigen af te stappen van de auto, bestond al langer een Brussel'Airpremie, die uitgereikt wordt aan Brusselse autobezitters die hun wagen opgeven. De premie werd in februari nog hervormd, waarbij de procedure om ze aan te vragen ook vereenvoudigd en gedigitaliseerd zou worden.

Mensen die op of na 4 april 2021 de nummerplaat van hun auto hebben laten schrappen, komen in aanmerking voor de nieuwe premie, waarmee ze à la carte nieuwe mobiliteitsalternatieven kunnen uittesten. Het bedrag ervan zal voortaan variëren naargelang het gezinsinkomen, tussen de 500 en 900 euro. 

Nicolas Homans had tot voor kort een dieselauto met euronorm 4, en heeft die vanwege de strengere LEZ-fase van de hand gedaan. "We gebruikten die sowieso weinig, dus dat is op zich geen drama. Bij onze beslissing hielden we ook rekening met de Brussel'Airpremie. We proberen ons nu praktisch te organiseren, qua carsharing of andere mobiliteitsopties, en daarom ging ik op zoek naar meer informatie. Ik denk dat veel mensen in dezelfde situatie verkeren, maar er wordt nergens op de websites rond de LEZ of de premie duidelijk gemaakt dat ze nog helemaal niet aan te vragen is."

Navraag bij milieuagentschap Leefmilieu Brussel leert dat dat inderdaad klopt. "De invoering van de premie heeft helaas vertraging opgelopen", legt Pascale Hourman, de woordvoerster van Leefmilieu Brussel, uit. "Er zijn nog wat issues rond de naleving van de GDPR. Omdat de premie zal afhangen van het totale inkomen van een huishouden, moeten we toegang krijgen tot bepaalde persoonsgegevens zoals salarissen en gezinssamenstelling, en daarvoor moeten we de perfecte naleving van de privacyregels kunnen garanderen."

Retroactief

"Zodra dat geregeld is, zetten we het aanvraagformulier online", zegt Hourman, al kan ze daar nog geen precieze datum op plakken. Donderdag komt ze daarop terug, om te laten weten dat de benodigde toestemmingen inmiddels binnen zijn en het nu een kwestie van weken is voor het formulier online komt. "Mensen moeten zich geen zorgen maken, als ze de premie toegekend krijgen zal dat retroactief gebeuren vanaf het moment dat ze er recht op hadden."

Wie recht heeft op de premie, zegt Hourman, kan Leefmilieu Brussel mailen via brusselairpremie@leefmilieu.brussels om op de hoogte gehouden te worden. Wel al mogelijk intussen is een gratis online sessie bij een 'mobility coach', waarmee je ook alternatieven voor de auto kan gaan testen. Sessies en bezoeken kunnen via deze link gereserveerd worden.

Homans vindt de situatie 'amateuristisch'. "Wij rekenden echt wel op die steun, en nu wordt het achter de feiten aanhollen. Er waren verschillende mobiliteitsopties, maar wij moeten nu oplossingen kiezen en niet pas over zes maanden. We hebben nu iets gekozen, maar dat hadden we misschien anders gedaan als ik precies had geweten hoe hoog de premie was en hoe we ze exact kunnen inzetten."

Dit artikel kwam tot stand dankzij een tip van een lezer. Nieuws melden kan via Whatsapp (0489-988.988) of via het formulier op onze website.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?