Villo 2 BRUZZ 1531
© Saskia Vanderstichele | De herlancering van Villo is voorlopig geen onverdeeld succes.

Het gebruiksgemak van deelfietssysteem Villo is erop achteruit gegaan. Verschillende lezers klagen over slecht of niet werkende touchscreens, een badge-systeem dat niet langer functioneert en onbestaande opvolging bij de klantendienst. “De communicatie laat het volledig afweten,” klinkt het. De klachten komen er na de aankondiging van een nieuwe applicatie en van nieuwe elektrische fietsen.

De zomer begon veelbelovend voor Villo: het fietsdeelplatform lanceerde een nieuwe applicatie én de reeds eerder beloofde elektrische fietsen zouden eindelijk in het straatbeeld verschijnen. Bovendien werden de oude stations vervangen door nieuwere versies met touchscreens.

Maar die laatste ingreep zorgt ondertussen voor problemen. Begin augustus begonnen de klachten over slecht functionerende touchscreens binnen te stromen bij de redactie. Ook op sociale media deden Villo-gebruikers hun beklag over de technische problemen. “Veel van de nieuwe stations reageren gewoon niet op aanrakingen of badgen met de kaart. Ze blijven al weken op een scherm met de taalkeuze staan,” getuigt een BRUZZ-lezer.

Na navraag gaf Villo-baas Jerome Blanchevoye toe dat het updaten van de stations gepaard ging met problemen. Maar hij drong aan dat deze slechts tijdelijk waren. Maar enkele weken later blijken de problemen nog niet verholpen.

"De nieuwe aanraakschermen kampen inderdaad met kinderziektes", aldus Blanchevoye aan BRUZZ. "Een deel van de problemen hebben we ondertussen al kunnen oplossen en we werken verder om alles zo snel mogelijk in orde te krijgen."

De problemen zorgen voor heel wat ongenoegen bij enkele trouwe gebruikers van de gele stadsfietsen. “De vaste Villo-gebruiker staat in de kou,” zegt een lezer aan de redactie, volgens hem lijkt het alsof je verplicht bent om nu exclusief via de app te werken.

Helaas is de applicatie ook niet zonder problemen. Zo kan je getuigenissen terugvinden van mensen wiens app blijft aangeven dat ze onderweg zijn, ook al hebben ze de fiets al lang terug gebracht. Daardoor kunnen ze bijvoorbeeld geen andere fiets ontlenen. Om de applicatie te registreren moet je ook een digipass bij de hand hebben. Onhandig als het scherm niet werkt en je via jouw gsm toch probeert een fiets te ontlenen.

Wat de app betreft ziet Blanchevoye echter niet meteen een probleem. "De nieuwe app is een succes met al 16.000 downloads sinds de lancering in juni", klinkt het. "De reacties zijn overwegend positief." In de Google Play Store krijgt de app echter slechts een score van 2,6 op 5, merkelijk minder dan die van niet-officiële apps.

Wachten op e-Villo

Ondertussen blijft het ook wachten op de elektrische Villo. De aankondiging van de lancering van een elektrische versie van de ouwe getrouwe Villo fiets, dateert al van de zomer van 2018. In 2014 werden reeds de eerste testen met elektrische fietsen uitgevoerd.

Recent raakte al bekend dat Villo de belofte om te lanceren tijdens de zomer van 2019 niet zal nakomen. De lancering werd uitgesteld tot eind september door, opnieuw, technische problemen. Terwijl Villo-klanten het platform bestoken met vragen op sociale media, blijft het stil aan de overkant. Er is geen officiële aankondiging van het uitstel te vinden op de website.

Met al die problemen zou je denken dat Villo en hun uitbater – reclamegigant JCDecaux – sterk inzetten op communicatie. Niets is minder waar: verschillende lezers gaven aan dat ze bij de klantendienst binnen de openingsuren het antwoordapparaat aan de lijn kregen. Mails of berichten bleven onbeantwoord of klanten kregen pas na lange tijd een antwoord. Bij mensen die wel een medewerker aan de lijn kregen leek die helemaal niet op de hoogte van de problemen.

Tenslotte werd er op geen van de officiële Villo-communicatiekanalen iets geschreven of gezegd over de technische problemen met de touchscreens of de e-Villo. Sterker nog, de laatste tweet van Villo dateert van 23 juli 2018, meer dan een jaar geleden. “Al deze technische problemen zijn vervelend, maar het ergste is gewoon niet weten wat er wel of niet werkt, en hoe je dan te werk moet gaan,” zegt een lezer.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, Villo!, Jerome Blanchevoye, JCDecaux

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni