Vorst wil extra personeel om Good Move in te voeren

© Kristien Daem
| Het kruispunt aan Wiels wordt omschreven als één van de belangrijkste conflictzones op het grondgebied van Vorst. Fietsers en voetgangers zouden dat kruispunt straks kunnen ontwijken via een nieuwe voetgangers- en fietsersverbinding.

De gemeenteraad van Vorst heeft een positief advies gegeven aan het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move. Vorst ziet wel nog werkpunten aan het fietsnetwerk. Om het gewestelijk plan lokaal te implementeren, suggereert het college ook om gespecialiseerd gemeentepersoneel te voorzien.

Het positief advies en de daaraan gekoppelde voorwaarden werden dinsdagavond goedgekeurd door de gemeenteraad, zo bevestigt schepen van Mobiliteit Alain Mugabo (Ecolo) aan BRUZZ. Vorst gaat akkoord met de grote lijnen van Good Move, maar heeft wel enkele opmerkingen.

Extra personeel

Zo laat de gemeente een ballonnetje op voor gespecialiseerd gemeentepersoneel. Brussel Mobiliteit zal nieuwe mensen aanwerven om de mobiliteitspolitiek proactief aan de man te brengen. "Interessant zou zijn om ook zo'n mensen, met een grondige kennis van de activiteiten op het grondgebied, binnen de gemeente te hebben", luidt het. Ook voor lokale burgerparticipatie, hét middel om Good Move te laten aanvaarden bij de Brusselaar, zijn extra medewerkers nodig.

Bedrijven zullen aangespoord worden om hun bestellingen te optimaliseren, bijvoorbeeld door leveringen tijdens de spits te laten plaatsvinden. De Brusselse regering verplicht OCMW's en gemeenten zo'n leveringsplan op te stellen. Maar in de lokale besturen bestaat die knowhow niet. Het is dan ook best dat een extra personeelslid daarvoor voltijds aangesteld wordt, stelt Vorst. "Anders zullen die plannen voldoen aan het verplichte wettelijke minimum, zonder specifieke acties om de leveringsstromen te rationaliseren."

Good Move zet vol in op de modal shift van auto naar milieuvriendelijkere vervoersmodi. Het plan voorziet in financiële steunmaatregelen en premies. Vorst vraagt om groepsaankopen te organiseren, die bijvoorbeeld de prijs van een fiets kan drukken. Nog volgens de gemeente moeten ook voetgangers recht hebben op een verplaatsingsvergoeding, of een premie voor het niet-bezitten van een wagen.

Tegen steunmaatregelen voor e-steps is Vorst dan weer opvallend sceptisch. "De elektrische step zal de ecologische voetafdruk van onze verplaatsingen veeleer vergroten, want stoot meer CO2 uit dan de voetgangers, fietsers of OV-gebruikers die het vervangt. Het lijkt ons dan ook niet gepast om overheidsgeld aan te wenden om het gebruik ervan te bevorderen."

Ook is Vorst geen voorstander van elektrische wagens, die in Good Move worden gestimuleerd als ze een diesel/benzine-voertuig vervangen. Maar de omschakeling naar elektrisch zorgt niet voor een vermindering van het aantal wagens, de vervuiling verschuift naar de productie van batterijen en de verkeersdrukte blijft, klinkt het.

Betere fietsinfrastructuur

Tot slot eist de gemeente ook een ambitieuzer fietsnetwerk op het Vorstse grondgebied. Zo moet de Guillaume Van Haelenlaan, tussen het Park van Vorst en de Van Volxemlaan, opgewaardeerd worden tot snelle fietsstraat (PLUS-netwerk). Hetzelfde geldt voor de Zijdeweverijstraat. Vorst wil ook betere fietsinfrastructuur in de Gabriel Farélaan, de Globelaan en de Brusselsesteenweg dan wat Good Move voorschrijft.

Het Kruispunt aan Wiels kan gezien de veiligheidsproblemen best vermeden worden door voetgangers en fietsers, stelt Vorst. Er is een verbinding in de maak van De Merodestraat naar de Gerijstraat. Voorts vraagt de gemeente dat het S-netwerk van de NMBS opgenomen wordt op de kaart van het openbaar vervoer, omdat het aansluit bij het MIVB-netwerk.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?