Leerlingen Sint-Albertschool maken zelf filmpje om leerkrachten te vinden

© BRUZZ
16/06/2021

De Sint-Albertschool in Sint-Jans-Molenbeek kreunt al een heel schooljaar lang onder een nijpend tekort aan leerkrachten. De kleuter- en basisschool zette al verschillende vacatures online, zonder succes. Om juffen en meesters aan te werven, maakten de leerlingen zelf een promovideo waarin ze hun school én zichzelf in de etalage zetten.

De directie in de Sint-Albertschool moet al maanden creatieve oplossingen zoeken om het personeelstekort op te vangen. Zorgleerkrachten nemen klassen over, turnleerkrachten worden zorgleerkrachten en sommige juffen namen twee klassen onder hun hoede. Zelfs de directrice stond al meer dan eens aan het schoolbord.

Een situatie die verre van ideaal is, niet in het minst voor de kinderen. Met het oog op het nieuwe schooljaar zette de Sint-Albertschool verschillende vacatures online om vanaf september een volledig team ter beschikking te hebben. Er is nog minstens één voltijdse leerkracht nodig voor het vijfde leerjaar. Maar er lopen geen sollicitaties binnen.

Van script tot montage

Daarom helpen de leerlingen een handje. Met een camera in de hand schetsten ze een beeld van hoe het dagelijkse leven op de Molenbeekse school eruit ziet, wie de leerlingen, juffen en meesters zijn, waarom ouders voor de Sint-Albertschool kozen en wat ze van hun ideale leerkracht verwachten.

De jongens en meisjes schreven zelf een scenario uit, namen de beelden en getuigenissen op en verzorgden ook de montage. Met het promofilmpje hopen ze aandacht te genereren voor de vacatures zodat alle klasjes volgend jaar beschikken over een volwaardige leerkracht.

SCHOOLFEEST_SINT-ALBERTSCHOOL_MOLENBEEK

| Schoolfeest op de Sint-Albertschool (archief)

Behalve een vaste juf of meester voor het vijfde leerjaar, zoekt de Molenbeekse school ook naar een uitgebreide pool aan vervangers voor collega's die uitvallen. "Het zou heel fijn zijn om op zulke momenten een mooi aanbod aan cv's liggen te hebben", beaamt juf Annabel. "Want nu is het echt vaak puzzelen om klassen op te vangen. We kunnen in zulke situaties op niemand terugvallen."

Annabel begrijpt niet zo goed waarom het zo moeilijk is collega's te vinden. "We merken dat de scholen rondom ons dezelfde problematiek hebben", zegt de juf van het vijfde leerjaar. "In veel Molenbeekse en Brusselse scholen zijn ze bijna het hele jaar door op zoek naar leerkrachten. Vroeger pendelden heel wat leerkrachten uit Vlaanderen naar Brussel, omdat ze in Vlaanderen geen voltijdse job vonden. Omdat het lerarentekort zich ook verplaatst naar Vlaanderen, wordt Brussel minder aantrekkelijk."

Reputatieschade

Je hebt daarnaast natuurlijk in heel Brussel een nijpend tekort aan leerkrachten. Die wordt nog eens extra in de hand gewerkt door de capaciteitsuitbreiding van het Nederlandstalig onderwijs. Er zijn meer scholen, en dus meer leerkrachten nodig dan voordien. En bovendien kreeg de reputatie van Molenbeek bij de aanslagen vijf jaar geleden een stevige knauw.

"Daarom slagen er niet in om een standvastig team te krijgen. We zijn nochtans écht een toffe school", vindt ook juf Annabel. "We willen vooruit, maar daar hebben we enthousiaste collega's voor nodig. In Brussel kan je als leerkracht echt het verschil maken voor de ketjes. Dit geeft zoveel voldoening als beginnende of ervaren leerkracht."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni