Minister-presidenten Vervoort, Picqué en de Donnea volgende week op tunnelcommissie

© Belga
03/03/2016

Op de bijzondere tunnelcommissie van het Brussels Parlement worden volgende week de minister-president Rudi Vervoort en zijn voorgangers Charles Picqué (PS) en François-Xavier de Donnea (MR) gehoord over de manier waarop het dossier van de Brusselse tunnels tijdens hun legislatuur werd beheerd. Zo heeft de commissie woensdag beslist.

De commissieleden bogen zich woensdag over de verdere werkzaamheden. De toon steeg meteen toen bleek dat oppositiepartij MR kort na de start van de commissiewerkzaamheden een persmededeling verstuurd had waarin een audit door het Rekenhof gevraagd werd van Brussel Mobiliteit, terwijl de Franstalige liberalen dat punt niet ter sprake hadden gebracht in de commissie. De meerderheid sprak van politieke spelletjes.

Even later was het aan de MR om verontwaardigd te zijn toen DéFI-fractieleider Emmanuel De Bock voorstelde om alle minister-presidenten te horen om een zicht te krijgen op de manier waarop de opeenvolgende regeringen het dossier hebben aangepakt. Naast de huidige regeringsleider Vervoort en zijn voorganger Charles Picqué, tevens voorzitter van de bijzondere commissie, gaat het om drie Franstalige liberalen waarvan enkel de Donnea nog in leven is. Voor Vincent De Wolf (MR) was dit een "tamelijk grof politiek manoeuvre". Later drong hij aan op voldoende tijd en bijstand voor zijn partijgenoot die van 2000 tot 2003 minister-president was.

De Donnea
De commissie van volgende week is geen onderzoekscommissie. De genodigden zijn dus niet verplicht om op de uitnodiging in te gaan. "Ik kom uit beleefdheid", zei de Donnea aan RTBF, "en om oude politieke vrienden terug te zien. Ik zal eerst een minuut stilte vragen voor al mijn oud-collega's die overleden zijn. De rest zal niet langer duren dan enkele minuutjes."

Grote onthullingen zullen er niet komen van de Donnea, zegt hij zelf. Jos Chabert was verantwoordelijk voor de tunnels toen hij minister-president was. "Hij heeft nooit problemen gesignaleerd, voor zover ik mij herinner. Meer kan ik niet zeggen."

Studiebureau Egis
Verschillende oppositieleden drongen ook aan op het horen van het studiebureau Egis, dat verantwoordelijk was voor de inspecties van de tunnels over de jaren heen. Maar de meerderheid vond dat schriftelijke vragen zouden volstaan. De hoorzitting werd dan ook door de meerderheid weggestemd.

De commissie heeft na de hoorzitting van volgende week nog twee woensdagnamiddagen om te starten met het verslag en de aanbevelingen. Die kunnen dan tijdens de paasvakantie uitgewerkt worden. Na de paasvakantie resten er dan nog twee weken tot het einde van de looptijd van de commissie. Wordt die overschreden, dan wordt de bijzondere commissie omgevormd tot een parlementaire onderzoekscommissie, zoals bepaald bij de stemming over de oprichting van de bijzondere commissie.

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek, Tunnels

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni