SP.A stelt lage emissiezones in vraag, maar niet in Brussel

© PhotoNews
| Conner Rousseau, op 8 november 2019 verkozen tot jongste SP.A-voorzitter ooit.

Terwijl de SP.A in Vlaanderen de Lage Emmissiezones (LEZ) in vraag stelt, blijven de socialisten de Brusselse versie verdedigen. “In Brussel is de situatie anders. Daar neemt men flankerende maatregelen zoals meer openbaar vervoer en een vervangend abonnement op autodelen”, zegt SP.A-voorzitter Conner Rousseau.

Hoewel de SP.A mee de lage emmissiezone in Gent heeft ingevoerd, staat ze nu op de rem bij de uitbreiding ervan naar andere wijken van de Arteveldestad. SP.A-voorzitter Conner Rousseau wil eerst de impact op sociaal vlak evalueren. Lagere inkomensgroepen voelen immers vaker de impact van een verbod dan wie met een nieuwere, duurdere wagen rijdt.

Ook in Antwerpen stellen de socialisten de lage-emissiezone nu in vraag, maar de zone in Brussel nemen de socialisten niet in het vizier. “In Brussel staat men dan ook veel verder op het gebied van flankerende maatregelen”, zegt SP.A-voorzitter Conner Rousseau aan BRUZZ. “Zo wordt er 5,2 miljard euro geïnvesteerd in het openbaar vervoer. En als je je auto wegdoet, krijg je er een MIVB- en een autodeelabonnement voor in de plaats.”

Conner Rousseau, op 8 november 2019 verkozen tot jongste SP.A-voorzitter ooit

Brussel kan dat, omdat al die bevoegdheden bij het Gewest zitten. In pakweg Gent of Antwerpen is de LEZ lokaal, en het openbaar vervoer Vlaams. “En die Vlaamse overheid neemt haar verantwoordelijkheid niet op. Daar komt geen nieuwe bus -of tramlijn”, zegt Rousseau, die in de Vlaamse regering in de oppositie zit.

“Sowieso is de LEZ niet iets waar ik super warm van word, maar als je het doet, moet je er voorwaarden aan verbinden, zoals in Brussel", aldus Rousseau.

Handicap

Toch is er ook in Brussel kritiek op de ‘asociale’ LEZ. Zo hekelt het Vlaams Belang Brussel dat een gehandicaptenkaart niet volstaat om de LEZ binnen te mogen, maar dat dit alleen maar met aangepaste wagens mag.

“Een evaluatie daarvan kan altijd”, zegt Pascal Smet (one.brussels/ SP.A), die in de vorige legislatuur mee aan de basis lag van de LEZ. “Maar globaal gezien is Brussel al een goeie leerling en een voorbeeld voor Vlaanderen omdat we voorzien in alternatieven zoals meer openbaar vervoer, gedeelde mobiliteit, een slooppremie, fietspaden en overstapparkings."

"Hier is de LEZ een onderdeel van een globaal plan", gaat Smet verder, "en dat is net wat SP.A nationaal ook vraagt voor Vlaanderen. Ik zie dus zeker geen tegenstelling tussen de Brusselse LEZ en het standpunt van de SP.A-nationaal."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

OPROEP: Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en wie weet win jij een van onze 10 prijzen! Neem nu deel..

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?