Buurtcomités en fietsers lanceren voorstel Havenlaan

© brusselnieuws.be
26/01/2012
De Brusselse fietsersverenigingen hebben samen met de buurtcomités rond de Havenlaan een plan opgesteld waarin de eisen van de twee groepen verzoend worden. “Het is perfect mogelijk is om het bestaande patrimonium te verzoenen met een aangepaste infrastructuur voor voetgangers en fietsers.”

Tijdens de discussie afgelopen najaar over de heraanleg van de Havenlaan stonden de fietserverenigingen Fietsersbond en GRACQ lijnrecht tegenover de buurtcomités die ijverden voor het behoud van de platanen en de kasseien op de laan. De fietsers waren gewonnen voor de plannen van minister van Openbare Werken Grouwels (CD&V), die platanen en kasseien wilde schrappen en daarnaast de fietsersinfrastructuur verbeteren. Het fietspad zou dan door bomen afgescheiden worden van de rijweg. Maar de plannen van de minister werden na gerechtelijke stappen door de buurtcomités afgevoerd.

De twee groepen hebben nu samen een plan voor de Havenlaan opgesteld dat hun eisen moet verzoenen. "Het is perfect mogelijk om het bestaande patrimonium, met name de kasseien en de platanen, te verzoenen met een aangepaste infrastructuur voor voetgangers en fietsers, om de bestaande havenactiviteit te behouden en om de verkeersveiligheid te verhogen door de snelheid te beperken," zeggen GRACQ, Fietsersbond, Bral, APKP en IEB in een gezamenlijk communiqué.

'Comfortabel oversteken'
Op de afbeelding ziet u het voorstel van de verenigingen. "We willen een stoep van 3 meter, gevolgd door de bomenrij en een fietspad, allemaal op hetzelfde niveau. Het fietspad wordt gescheiden van de rijweg door een flinke stoeprand. Op de rijweg worden langs beide kanten parkeerplaatsen voorzien. De laan wordt volledig heraangelegd met de bestaande kasseien en volgens de traditionele methode," leggen de verenigingen uit.

"Dwars op de laan worden alle oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers aangelegd met materialen die comfortabel zijn in gebruik en die qua kleur en textuur nauw aansluiten bij de kasseien. Om er de bruikbare breedte van de laan te verhogen, worden de parkeerstroken onderbroken ter hoogte van elk kruispunt. Het regenwater wordt apart opgevangen om het bestaande rioolnetwerk te ontlasten."

"We zijn ter beschikking van de regering om de plannen verder toe te lichten," aldus de verenigingen.

'Suggesties meenemen'
"Op dit moment zijn we in gesprek met een studiebureau, vooral om na te gaan hoe we op zo kort mogelijke termijn maatregelen kunnen nemen voor zwakke weggebruikers," reageert het kabinet-Grouwels. "We zijn blij met alle constructieve suggesties van derden en zullen dus ook de details van dit voorstel opvragen en meenemen in de gesprekken met het studiebureau."

Over een streefdatum wil het kabinet geen uitspraken doen. "Dat zal van verschillende factoren afhangen: hebben we een bouwvergunning nodig of niet, de weersomstandigheden, het oordeel van de buurtcomités... . We plakken er dus geen datum op."

Heraanleg van de Havenlaan

De Havenlaan aan Thurn & Taxis is aan renovatie toe. De eerste plannen dateren al van 2008, maar door protest zijn die nooit gestart. Vooral de vervanging van de kasseien zorgt voor veel protest.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Heraanleg van de Havenlaan

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni