Groen: ‘Mobiliteitsvisie meerderheden even versleten als tunnels’

© tvbrussel

De problemen met de Brusselse tunnels waren de gelegenheid om "de versleten Brusselse mobiliteitsvisie eindelijk om te gooien". Dat vindt Bruno De Lille, Groen-fractieleider in het Brussels Parlement.

Volgens fractieleider Bruno De Lille willen “de verschillende regeringen het autogerichte verkeersmodel in Brussel in stand houden, en zo geen antwoord bieden aan de files en de luchtvervuiling die de hoofdstad teisteren. De pendelaar en de Brusselaar zijn het slachtoffer van het gekibbel tussen de regeringen. Deze tunnelcrisis biedt nochtans de kans om de versleten Brusselse mobiliteitsvisie eindelijk om te gooien.”

De Brusselse groenen pleiten daarom voor het afschaffen van salariswagens, extra openbaar vervoer en een slimme kilometerheffing. Daarvoor moeten dan wel elle bevoegde regeringen samenwerken. “Tijd dat zij hun verantwoordelijkheid nemen in het belang van de pendelaar en de Brusselaar, in plaats van aan een soort vechtfederalisme te doen”, besluit De Lille

Tunnels

Verschillende autotunnels zijn dringend aan renovatie toe. Het beveiligen van alle tunnels zou meer dan 500 miljoen euro kosten. Vraag is hoe het Brussels Gewest dat kan betalen en hoe de mobiliteit moet georganiseerd worden tijdens de sluiting. Experts pleiten voor een definitieve sluiting op lange termijn om de autodruk te verminderen.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?