20190212 Big City Gogger BRUZZ ACTUA 1649

| Om veilig te kunnen sporten moet je gemakkelijk van punt A naar punt B geraken.

Jouw vraag

JOUW VRAAG. Hoe kan je veilig sporten op de openbare weg?

Jean-Marie Binst
© BRUZZ
15/02/2019

Hoe interpreteer je een vraag? En hoe lees je een antwoord? Het zijn de eeuwige queestes van de vraagsteller en de antwoordgever. Ook hier weer bestaat geen eenduidig antwoord. Wat is veilig sporten? En hoe doe je dat in een stad met vervuilde lucht?

"Hoe kan je veilig sporten op de openbare weg?"

An uit Ganshoren

Beginnen kan bij de locatie: waar zijn in Brussel de publieke speel- en sportterreinen, de parken met voldoende veiligheid - verlichting, parkwachters? Waar zijn de pleinen met speel- en sportwaarde, zoals het Jubelpark met zijn fitness- en yogasessies, en de uitdagende loopparcoursen? Waar zijn zelfs de (onderhouden?) GR-routes door Brussel? Een eerste aanzet: Belfius publiceerde in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen 2018 een update van de typologie van de gemeenten. Een gezonde publieke ruimte zet in op kernversterking en geeft ruimte aan functionele natuur, leert de studie. Het bevestigt de wetenschap dat Brussel uit totaal verschillende wijken bestaat, elk met zijn gradaties in veiligheid, die soms haaks staan op de ontspanningsmogelijkheden in de publieke ruimte.

Walkability

Basis voor de mogelijkheid tot beweging en sporten in het algemeen in de stad is de walkability. Het Vlaams Instituut Gezond Leven zet sterk in op wijken met een hoge walkability-score (ook in Brussel). Daar kan je je beter - lees actiever - verplaatsen. Wandelen, zelfs flaneren langs winkels, is sporten met de stappenteller op zak, maar ook joggen, fietsen en steppen kunnen. Bewoners in een buurt met hoge walkability-score hebben een betere bloeddrukwaarde en een gezonder gewicht, poneert het instituut. Daarvoor is stratenconnectiviteit nodig, zodat gemakkelijk en veilig van punt A naar punt B gewandeld of gefietst kan worden.

Het is met andere woorden zaak om eerst in te schatten of de openbare weg in de buurt en de zones waar je zou gaan sporten, een gevoel van veiligheid afstralen. Dat houdt heel wat in: een stabiel voetpad, vlotte oversteekplaatsen, een veilig fietspad, autoluwe of -arme straten, propere voet- en fietswegen, een groene trajectomgeving, beperkte concentratie aan luchtvervuiling en aan geluidsoverlast door verkeer in de wijk ... het zijn allemaal criteria. Die criteria tellen mee om het welbehagen te verhogen voor wie denkt aan bewegen en sporten in de buitenlucht.
De structurele achteruitgang, met nog meer appartementsblokken, en de sociale wanorde in het straatbeeld verhogen het onveiligheidsgevoel. Het Vlaams Instituut Gezond Leven ontwikkelde een ondersteuningsaanbod voor lokale besturen en verenigingen om hen te helpen een gezonde en veilige publieke ruimte te realiseren.

In afwachting van een ideale toepassing ervan in de Brussel, kan elke fietser en jogger alvast beginnen met zichzelf goed zichtbaar te maken, met lichtjes en een hesje, op de openbare weg en zo zelf een voorbeeld te zijn van veilig sportgedrag.

VOLGENDE WEEK: Zijn er nog huizen op de Grote Markt bewoond?


BIG CITY: stel zelf je vraag

Elke week gaat BRUZZ met Big City op zoek naar antwoorden op jouw vragen over Brussel. Vragen allerhande over jouw stad stel je online aan de redactie. De vraag met de meeste voorkeuren wordt onderzocht en beantwoord.

Ook een vraag over Brussel? Zet onze journalisten aan het werk en stel je vraag in Big City.

Big City

Zet onze journalisten aan het werk en stel ons jouw vraag over Brussel. De populairste vragen van de BRUZZ-gebruikers worden beantwoord in een reportage op een of meerdere BRUZZ-kanalen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Samenleving, Big City

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni