big city

JOUW VRAAG. Waarom is er geen Ooststation in Brussel?

Postkaart van het oude station Wetstraat rond 1900

Strikt genomen is er inderdaad geen Oost­station in Brussel, maar er is wel meer dan één treinstation in het oosten van de stad. Schuman bijvoorbeeld. De voorloper daarvan was het station Wetstraat en dat werd soms ook Ooststation genoemd.

Ter hoogte van de Wetstraat stopten voor het eerst treinen in 1865. Het duurde vervolgens tot 1879 voor er ook een eerste stationsgebouw werd opgetrokken. Dat moest de reizigers opvangen die het nabijgelegen Jubelpark kwamen bezoeken. Dat was toen speciaal gebouwd naar aanleiding van de vijftigste verjaardag van België op de site van een voormalig militair oefenterrein.

Het bescheiden stationnetje stond te boek als Brussel-Wetstraat, al werd het ook weleens Brussel-Oost genoemd. Die laatste naam haalde echter nooit de bovenhand. Ook andere kleinere treinhaltes op dezelfde lijn kregen toen de naam van de belangrijkste straat die ze bedienden. Een voorbeeld is het voormalige station Leuvensesteenweg in Sint-Joost, waarvan het gebouw bewaard bleef en dat tegenwoordig onderdak biedt aan muziekclub Jazz Station.

Daarnaast zou de benaming Ooststation tot verwarring kunnen leiden. Nauwelijks meer dan een kilometer verder bestond immers al een station dat bovendien groter en ouder was, zij het slechts een tiental jaar. Vandaag staat het bekend als Brussel-­Luxemburg, maar in de loop van de geschiedenis is lange tijd ook de naam Brussel-Leopoldswijk gebruikt.

Had het station aan het Luxemburgplein dan niet de benaming Brussel-­Oost moeten krijgen? Er zijn enkele plausibele verklaringen waarom dat nooit gebeurd is. Ten eerste was een stationsnaam die verwees naar een windrichting in de eerste jaren van de spoorwegen nog niet zo populair.

Groendreef

Het allereerste Brusselse station heette bijvoorbeeld Groendreef. Aan de andere kant van de stad verrees enkele jaren later het Bogaardenstation. Pas toen beide historische terminals verhuisden naar respectievelijk het Rogier- en het Grondwetplein werden ze bekend als Noord- en Zuidstation.

Ten tweede is het Luxemburgstation opgericht door een privébedrijf, de Grande Compagnie du Luxembourg, en was het nauw verbonden met de (eveneens private) ontwikkeling van de Leopoldswijk. Zo heeft elk station zijn eigen (naam)geschiedenis.

In buitenlandse steden zien we hetzelfde: Parijs heeft bijvoorbeeld wel een Gare du Nord en een Gare de l’Est, maar de namen van de andere treinterminals verwijzen naar de belangrijkste bestemming (Gare de Lyon) of de locatie in de stad (Gare Montparnasse).

Nog even terug naar het station Wetstraat. Dat werd opgedoekt in 1922, omdat men er geen toekomst in zag. Dat veranderde met de komst van de (pre)metro. Bij de opening van de eerste ondergrondse tramlijn in 1969 opende ook een nieuw treinstation vlak bij de locatie van de voormalige halte Wetstraat. Ondertussen waren de jonge Europese instellingen neergestreken in de wijk en dus kreeg het nieuwe multimodale station, net als de bovengrondse rotonde, de naam van Robert Schuman, een van de founding fathers.

VOLGENDE WEEK: Wat hebben Suske en Wiske met Brussel? Hun tekenaar zou hier gewoond hebben?


BIG CITY: stel zelf je vraag

Elke week gaat BRUZZ met Big City op zoek naar antwoorden op jouw vragen over Brussel. Vragen allerhande over jouw stad stel je online aan de redactie. De vraag met de meeste voorkeuren wordt onderzocht en beantwoord.

Ook een vraag over Brussel? Zet onze journalisten aan het werk en stel je vraag in Big City.

Big City

Zet onze journalisten aan het werk en stel ons jouw vraag over Brussel. De populairste vragen van de BRUZZ-gebruikers worden beantwoord in een reportage op een of meerdere BRUZZ-kanalen. Alle info op bruzz.be/bigcity.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?