big city

JOUW VRAAG. Wat is de dikke bult die je over moet in de tunnel van Kruidtuin naar Rogier?

© Photonews
| Een heel stuk van de Kruidtuin moest wijken voor de tunnel.

Chauffeurs die zich bezondigen aan overdreven snelheid (meer dan 50 kilometer per uur) kunnen zich op de Kleine Ring tussen Madou en IJzer al eens op een roetsjbaan wanen. Op voorwaarde dat er geen file staat natuurlijk.

Na de bocht ter hoogte van het Queteletplein komen automobilisten boven ‘in’ de Kruidtuin. Hier ligt eigenlijk de grootste bult. Het wegdek gaat omhoog, kruist de Sint-Lazaruslaan, en duikt vervolgens naar beneden om onder het lager gelegen Rogierplein te gaan.

Om dit stuk Kleine Ring in openlucht te bouwen moest een hele lap van de originele Kruidtuin wijken. Dat gebeurde in aanloop naar Expo 58. Zo kon de stadssnelweg de enkele jaren eerder geopende Noord-Zuidverbinding voor de treinen kruisen in openlucht. Dat was makkelijker dan een diepe tunnel eronderdoor. In de jaren zeventig gebeurde dat laatste wel voor de metro, die nergens in Brussel dieper ligt dan hier.

Daarnaast zou een autotunnel onder de Kruidtuinlaan de bocht van het Queteletplein nog scherper gemaakt hebben,” zegt Rien van de Wall, historicus-stedenbouwkundige en auteur van een studie over de Kleine Ring. “Dan had men onder de negentiende-eeuwse gebouwen aan de binnenkant van de lanen nabij het Barricadenplein moeten gaan, of misschien had men die moeten slopen, om de bocht te kunnen maken,” zegt Van de Wall. “En gezien de transformatie van de Kleine Ring niet op ieders goedkeuring kon rekenen, met bijvoorbeeld massa’s zwarte vlaggen aan de gevels langs de lanen, was dat politiek allicht geen optie.”

De eigenlijke Rogiertunnel begint dan met een bocht om de weg opnieuw onder de historische boulevards te brengen. Even verder is er opnieuw een bult. Die heeft alvast niets te maken met de metro. Die is immers recenter dan de tunnel. Die laatste opende al in 1957. Het metrostation Rogier werd in de jaren zeventig gebouwd naast de tunnel. De stationstoegangen op de Adolphe Maxlaan en in winkelcentrum City 2 lopen netjes onder de autotunnel door. De premetrotunnel tussen Rogier en De Brouckère ligt nog dieper.

Bovendien ligt de bult niet ter hoogte van het metrostation, maar even verder onder de Bolwerklaan. De verklaring ligt vermoedelijk in de verlenging van de Rogiertunnel. Aanvankelijk kwam die immers precies op deze plek al bovengronds. “Even verder begon dan het viaduct richting Koekelberg,” aldus nog Van de Wall. “Na de afbraak van het viaduct, en tegelijk met de bouw van de Leopold II-tunnel begin jaren tachtig, heeft men de Rogiertunnel in westelijke richting verlengd tot voorbij de Antwerpsepoort.”

De bult lijkt het overblijfsel van de oude toegangshelling tot de tunnel. Een litteken op de plaats waar het oudere en nieuwere stuk van de Rogiertunnel aan elkaar zijn gezet.

VOLGENDE WEEK: Waarom zijn in verschillende parken bomen tot de helft in het wit geschilderd?


BIG CITY: stel zelf je vraag

Elke week gaat BRUZZ met Big City op zoek naar antwoorden op jouw vragen over Brussel. Vragen allerhande over jouw stad stel je online aan de redactie. De vraag met de meeste voorkeuren wordt onderzocht en beantwoord.

Ook een vraag over Brussel? Zet onze journalisten aan het werk en stel je vraag in Big City.

Big City

Zet onze journalisten aan het werk en stel ons jouw vraag over Brussel. De populairste vragen van de BRUZZ-gebruikers worden beantwoord in een reportage op een of meerdere BRUZZ-kanalen. Alle info op bruzz.be/bigcity.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?