big city

JOUW VRAAG. Wat is er geworden van de gebouwen van de oude Citroën-autofabriek in Vorst?

Bekijk ook de afspeellijst: vrijdag 25 september 2020

Behalve de iconische garage en toonzaal aan het IJzerplein had Citroën nog een andere grote pied-à-terre in Brussel. Toen de Franse André Citroën in de jaren twintig van de vorige eeuw zijn imperium wou uitbouwen, opende hij in Brussel zijn eerste filiaal in het buitenland. In 1926 kocht hij een gebouw op in Vorst vlak bij de spoorweg, zodat hij er auto's kon produceren voor de Belgische markt.

De auto's die in Vorst van de band kwamen, hadden een Belgische uitstraling, want de aankleding en afwerking verschilden van de modellen die in Frankrijk vervaardigd werden. Omdat het door de douaneheffingen te duur was om bepaalde onderdelen in te voeren, werd er samengewerkt met lokale producenten. Daardoor zagen de auto's er anders uit dan hun Franse naamgenoten. Van 1926 tot 1980 werden er honderdduizenden auto's gemaakt, onder meer de 5CV, B12, B14, Traction Avant, DS, Panhard, 2CV, Ami6 Dyane, LNA, Méhari en de Visa.

In de vijftien jaar die volgden, werden rond de 30.000 auto's in Vorst geproduceerd. Tijdens de oorlog viel de productie stil. De garage aan IJzer werd ingepalmd door de Duitsers en Citroën verplaatste zijn activiteiten naar Vorst, waardoor op dat moment enkel herstellingen werden uitgevoerd. In 1944 werd de fabriek getroffen door twee stevige bombardementen, maar dat hield de autobouwer niet tegen om de productie na de oorlog weer aan te vatten, al kwam er wel een verandering in de werkwijze.

20200922 big city citroen garage vorst
© FC
| In de Citroënfabriek in Vorst rolden honderdduizenden auto's van de band. Maar de oliecrisis sloeg keihard toe.

Na de oorlog werden de regels over de invoer van goederen aangepast, waardoor het minder duur was om volledige auto's vanuit Frankrijk naar andere landen te exporteren. Toch werden er nog altijd auto's afgewerkt in Brussel en droegen de wagens nog tot de jaren zestig een Belgische stempel.

De zaken gingen goed, met zelfs een hoogtepunt in 1972, toen er in een jaar tijd meer dan 73.000 auto's van de band rolden in Vorst. Maar later in de jaren zeventig gooide de oliecrisis roet in het eten. Ten opzichte van de hoogdagen werd de productie zo goed als gehalveerd, en de fabriek in Vorst bleek niet meer winstgevend te zijn. Het merk Citroën versmolt in die tijd ook met het merk Peugeot tot de PSA-groep. De deuren van Citroën Vorst sloten in 1980.

Zeven jaar later palmden de buren de fabriek in. In 1948 was ook autogigant Volkswagen zich in de straat komen vestigen. De oppervlakte van die fabriek was beduidend groter dan die van Citroën, waardoor er ook veel meer auto's geproduceerd werden. In 1987 breidde de Volkswagen-­vestiging uit, onder meer naar het toen leegstaande Citroëngebouw. Er worden door de jaren heen miljoenen auto's gefabriceerd: eerst voor Volkswagen, daarna voor Audi.

Ook nu kan je nog steeds voor een Brussels exemplaar kiezen in het gamma, want anno 2020 worden de Audi e-tron en Audi e-tron Sportback gefinaliseerd in Laag-Vorst. Maar Citroëns rollen er niet meer van de band.

  • VOLGENDE WEEK: Waarom is Sint-Michiel de patroonheilige van Brussel?


BIG CITY: stel zelf je vraag

Elke week gaat BRUZZ met Big City op zoek naar antwoorden op jouw vragen over Brussel. Vragen allerhande over jouw stad stel je online aan de redactie.

De vraag met de meeste voorkeuren wordt onderzocht en beantwoord.

Ook een vraag over Brussel? Zet onze journalisten aan het werk en stel je vraag via het formulier.

> Meer over Big City

Big City

Zet onze journalisten aan het werk en stel ons jouw vraag over Brussel. De populairste vragen van de BRUZZ-gebruikers worden beantwoord in een reportage op een of meerdere BRUZZ-kanalen. Alle info op bruzz.be/bigcity.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?