Louis Mette-wie?
Hoewel de Brusselaars uiteindelijk zelf niet konden rijden met zijn uitvinding, heeft Louis Mettewie nog heel wat andere verdiensten voor de Brusselse fietscultuur op zijn naam. Zo was hij lid van de eerste Brusselse fietsclub Union en Véloce Club de Bruxelles. De club organiseerde onder meer wielerwedstrijden in Molenbeek. Hijzelf was een van de initiatiefnemers voor de bouw van een velodroom, aan het Karreveldkasteel in Molenbeek. Ook was hij medeorganisator van een internationaal fietssalon in het Jubelpark.
Rond de eeuwwisseling was de fiets een populair gadget voor de bourgeoisie, maar dat veranderde met de opkomst van de gemotoriseerde voertuigen. Peugeot, dat de eerste vouwfiets op de markt bracht, specialiseerde zich net als Opel en Belgica in auto's. In 1909 ging Belgica failliet. Tijdens zijn tijd als ondernemer was Louis Mettewie al schepen in de gemeente Molenbeek, en na het faillissement spitste hij zich nog meer toe op de politiek. Hij verving in 1914 de zieke burgemeester Hanssens en in 1919 werd hij officieel de liberale burgemeester van Molenbeek. Dat bleef hij tot 1938. Van Anderlecht tot Molenbeek is nu een van de belangrijkste lanen naar hem vernoemd, met daarop, zoals het hoort, een fietspad.
- VOLGENDE KEER: Waarom eten we in Brussel een mitraillette?