Klanten aanvaarden maatregelen: 'Had veel eerder moeten gebeuren'

William draagt zijn mondmasker op het terras van Ellis Gourmet Burger Flagey.

De Nationale Veiligheidsraad voert vanaf zaterdag extra maatregelen in om een tweede besmettingsgolf te vermijden. Voor de horeca zijn vooral de strengere mondmaskerplicht en de registratielijst van klanten belangrijk. Een kleine rondvraag leert dat klanten zich schikken naar wat van hen straks verwacht wordt.

Op het terras van Ellis Gourmet Burger op het Flageyplein in Elsene geniet William donderdagnamiddag van de zon en een fris biertje. Mét mondmasker. Hij vindt de nieuwe maatregelen van de Veiligheidsraad een stap vooruit. "Het gaat om de veiligheid van iedereen. Hiermee kunnen we nog grotere rampen vermijden en het zal mij er alvast niet van weerhouden op restaurant of café te gaan." Serdil, manager van het aanpalende Takumi Brussels, is kritischer. "In de praktijk is het vaak heel lastig. Klanten vergeten de regels al snel en wij moeten soms als politieagenten controleren of ze er zich aan houden. Als het heel druk is, hebben we daar geen tijd voor."

Vanaf dit weekend, zo werd vanmiddag beslist, mogen klanten enkel als ze neerzitten hun mondmasker afdoen. Wanneer ze zich in de zaak verplaatsen, om bijvoorbeeld naar het toilet te gaan, is een mondmasker verplicht. Karim, een medewerker van Ellis Gourmet Burger, ziet er geen graten in. “Integendeel, de mondmaskerplicht had al veel eerder van kracht moeten gaan, maar beter laat dan nooit. Ik denk niet dat deze maatregel mensen zal tegenhouden om nog op restaurant of café te gaan.”

"Klanten zijn op hun privacy gesteld"

Een tweede maatregel die invloed zal hebben, is de registratielijst. Horeca-uitbaters moeten twee weken de gegevens van hun klanten bijhouden, om opsporing achteraf makkelijker te maken. Ook hier ziet Serdil problemen. “De horeca zal hieronder lijden. Veel klanten willen gewoon rustig komen eten, zonder allerlei vragen te moeten beantwoorden. Wanneer je als uitbater dan moet aandringen, kan dat voor irritaties en conflicten zorgen.”

Karim zegt dat klanten op hun privacy gesteld zijn, maar hij vermoedt dat het effect op hun inkomsten niet zo groot zal zijn. “Sinds de coronacrisis bestellen klanten meer van thuis uit. Daar zien we echt een grote stijging.” Voor William, filosoferend op zijn favoriete terras, is de registratielijst geen schending van de privacy. “Het is niet zo dat je je gegevens aan de politie moet geven. Het gaat enkel om je naam en telefoonnummer en op die manier kunnen we als bevolking goed aan preventie doen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?