‘Mannen hebben het meest te lijden onder stereotypering’

Bekijk ook de afspeellijst: woensdag 27 november 2019
Updated: 27-11-2019 - 06:21

In de discussie over gender gaat het vaak over meisjes en vrouwen. Maar het is belangrijk om ook de jongens en mannen niet te vergeten. Dat zeggen de vzw Zijn en Men Engage Vlaanderen. De organisaties lanceren woensdag in de Beursschouwburg een campagne die stereotype ideeën over mannelijkheid bevraagt.

De cijfers liegen er niet om. In België ligt de levensverwachting van mannen op 79 jaar en die van vrouwen op 84 jaar. Wereldwijd plegen mannen bijna vier keer meer zelfmoord dan vrouwen. Mannen hebben meer kans om een alcoholverslaving te ontwikkelen.

Van mannen wordt vaak verwacht dat ze sterk zijn en hun eer verdedigen, dat ze genoeg geld verdienen om hun gezin te ondersteunen en dat ze zelf oplossingen zoeken voor hun problemen. Het is volgens de vzw Zijn – Beweging tegen geweld en de feministische organisatie Men Engage Vlaanderen onmogelijk om aan al deze verwachtingen te voldoen.

Toch worden ze wel aan heel wat jongens en mannen opgelegd: door ouders en familie, vrienden, leerkrachten of de media. Dit kan er volgens de organisaties leiden tot psychologische klachten en tot het nemen van risico’s die hun gezondheid in gevaar brengen. "Mannen hebben het meest te lijden onder stereotyperingen," zegt Koen Dedoncker van vzw Zijn.

#ikbendeman

Om jongens van de stereotype denkbeelden over gender bewust te maken, gingen de twee organisaties in de periode van september 2018 tot april 2019 in gesprek met in totaal 150 jongeren. "Tijdens de workshops kwam duidelijk naar voor dat jongeren zich vaak te weinig bewust zijn van gender en de verschillende vormen van geweld," klinkt het daarover. "Toch worden ze dagelijks geconfronteerd met stereotypen rond mannelijkheid en vrouwelijkheid. We merkten dat jongeren heel graag over deze thema’s leren."

Daarnaast lanceren de organisaties woensdag in de Beursschouwburg de campagne #ikbendeman. Via een speciale website kunnen mannen eigen opvattingen en verwachtingen over mannelijkheid testen.

Het onderzoek en de campagne kaderen binnen het Europees EQUI-X-project dat wordt gefinancierd door het Rights, Equality and Citizenship Programme van de European Unie. Er deden nog vier andere landen mee aan het project.

Op het programma van de Re/Defining Masculinities Week die de Beursschouwburg organiseert, in samenwerking met het Finse Cultureel Instituut en deBuren, staan performances, open mics, tentoonstellingen en debatten. De beschouwingen van drie Finse kunstenaars over het onderwerp kun je in de cultuursectie van BRUZZ lezen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook
="Schaarbeek:
="Campagne
="Pierre
="Helft
="Armoederapport:
="Pink

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?