Respijt voor boom en kassei

Steven Van Garsse
© Brussel Deze Week
07/09/2011
Het parket heeft de werkzaamheden aan de Havenlaan laten stilleggen. Bevoegd minister Brigitte Grouwels (CD&V) wil zo snel mogelijk hervatten.

D e opmerkelijke gerechtelijke actie van het Brusselse parket komt er na een klacht van milieuvereniging Inter-Environnement Bruxelles (IEB) en buurt­comité Maria-Christina. Die protesteren al een tijdje tegen de heraanleg van de Havenlaan. Het Brussels Gewest wil de laan vernieuwen van gevel tot gevel met voet- en fietspaden. De kasseien en de oude platanen zouden dan verdwijnen.

Maandag zouden de werken beginnen maar 's avonds, enkele uren na de klacht, besliste Christophe Reineson, een parketmagistraat gespecialiseerd in milieuovertredingen, om de werf te verzegelen "om onherstelbare schade te vermijden". Volgens de magistraat zijn de argumenten die IEB en het buurtcomité naar voren schuiven overtuigend genoeg. Het parket heeft aan de politie van Brussel gevraagd om het onderzoek te voeren. Als de aanwijzingen bevestigd worden, zal het parket het Brussels Gewest voor de strafrechter brengen voor het overtreden van de bouwwet.

'Illegale vergunning'
Volgens het parket wijzen twee elementen in die richting. Er wordt een technische koker voor nuts­voorzieningen gelegd (gas, elektriciteit, ...). Daarvoor is een extra bouwvergunning vereist. Die is er niet.

Daarnaast is volgens het parket de bouwvergunning zelf illegaal. Volgens het Brussels Wetboek voor Ruimtelijke Ordening is er voor werkzaamheden met een bepaalde impact op het leefmilieu (parkings, industriële installaties, nieuwe verkeersinfrastructuur, etc.) een milieueffectenrapport (MER) nodig, voorafgaand aan de bouwvergunning. Die ontbreekt.

Zowel minister van Openbare Werken Brigitte Grouwels (CD&V) als staatssecretaris voor Stedenbouw Emir Kir (PS) betwist dat in dit geval een milieueffectenrapport nodig is. "In de huidige praktijk is zo'n rapport enkel nodig bij de aanleg van een totaal nieuwe weg, nooit voor de heraanleg van een bestaande weg met eenzelfde profiel," aldus Grouwels. Kir wijst erop dat de verkeersstroom na de heraanleg niet wijzigt in de mate dat het milieu extra wordt belast. Eerder integendeel.

Een bouwvergunning voor een technische koker is volgens Grouwels dan weer "niet gebruikelijk in het Brussels Gewest". Wel werd eind augustus aan de dienst Stedenbouw gevraagd of een bouwvergunning nodig is. Grouwels is bereid om die koker te schrappen, "nadeel is wel dat het wegdek telkens opgebroken moet worden bij werkzaamheden aan de leidingen," zegt de minister. "De overlast voor de buurt wordt dan een pak groter."

Grouwels hoopt op een snelle oplossing, zodat de Havenlaan snel kan worden aangelegd zoals goedgekeurd door de Brusselse regering in 2008. De bouwvergunning verloopt in principe op 9 oktober.

Heraanleg van de Havenlaan

De Havenlaan aan Thurn & Taxis is aan renovatie toe. De eerste plannen dateren al van 2008, maar door protest zijn die nooit gestart. Vooral de vervanging van de kasseien zorgt voor veel protest.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Heraanleg van de Havenlaan

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni