Autoluw Koningsplein krijgt gunstig advies

© Beliris
| Het beeld van Godfried Van Bouillon zal niet langer op een rotonde staan.

Het nieuwe plan voor het Koningsplein krijgt een gunstig advies met voorwaarden van de overlegcommissie. Het iconische plein is daarmee goed op weg om grotendeels een voetgangerszone te worden.

Het Koningsplein is een van die Brusselse dossiers die al vele jaren aanslepen. Het federale investeringsfonds voor Brussel Beliris wou het plein al in 2014 hoofdzakelijk autovrij maken. Dat plan was echter niet naar de zin van de liberale schepenen, die voor een heraanleg dicht bij de huidige situatie pleitten.

De huidige meerderheid in de Stad greep terug naar de principes van het oude plan. Schepen van stedenbouw Ans Persoons (one.brussels/Vooruit) en burgemeester Philippe Close (PS) werden daarin gesteund door staatssecretaris van Stedenbouw Pascal Smet (one.brussels/Vooruit).

Het plan dat op de overlegcommissie kwam houdt in dat het autoverkeer dat het plein vandaag domineert, enkel nog een smalle strook krijgt. Ook de tram volgt dat trac├ę. De zijde van het plein die aan de kerk van Sint-Jacob-op-de-Koudenberg grenst, wordt volledig autovrij.

2021 koningsplein heraanleg
© Beliris
| De rotonde op het Koningsplein verdwijnt.

De overlegcommissie gaf dat plan nu een gunstig advies met voorwaarden. Die voorwaarden hebben onder meer betrekking op de manier waarop de haltes voor openbaar vervoer worden geïntegreerd op het plein. De commissie vraagt ook om verhoogde trottoirs van 10 cm te behouden en om de grondbedekking van het hele plein op een uniforme manier uit te voeren.

Het fietspad in blauwe steen moet volgens de commissie vervangen worden door een niet-glijdend materiaal.

Verder vraagt de commissie ook aandacht voor de waterdichtheid van het plein, waaronder de Aula Magna, de grote zaal van het voormalige paleis op de Koudenberg, zich bevindt.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?