Beslist: voetgangers boven op nieuw Koningsplein

© PhotoNews
| Het Koningsplein zoals het er vandaag uitziet: versleten

De rotonde op het Koningsplein zal verdwijnen en 80 procent van de ruimte wordt voorbehouden voor voetgangers. Het schepencollege van de Stad Brussel heeft die plannen van het federale investeringsfonds Beliris groen licht gegeven. Het vorige, fel bekritiseerde ontwerp voor een minimalistische heraanleg belandt dus in de vuilnisbak.

Godfried Van Bouillon Koningsplein heraanleg
© Beliris
| Het beeld van Godfried Van Bouillon zal niet langer op een rotonde staan

De kasseien op het Koningsplein zijn versleten en een heraanleg dringt zich al lang op. Bovendien zit de verkeerssituatie scheef. Doorrijdende trams komen op de rotonde in conflict met auto's en voetgangers kunnen slechts een beperkt deel van het plein gebruiken. De plannen waarvoor nu een bouwvergunning aangevraagd wordt moeten de uitstraling verhogen en de verkeerssituatie verbeteren.

Het ontwerp is niet volledig nieuw, maar volgt de grote lijnen van een heraanleg die al in 2014 werd voorgesteld door Beliris (en die in 2016 afgevoerd werd). Dat houdt in dat de rotonde vervangen wordt door een klassiek kruispunt en dat trams en auto's dezelfde route zullen volgen. Het standbeeld van Godfried van Bouillon staat zo niet langer op een eiland omringd door verkeer, maar wordt deel van een voetgangerszone. Trams zullen voorrang krijgen door een aangepaste verkeerslichtenregeling.

2021 koningsplein heraanleg
© Beliris
| De rotonde op het Koningsplein verdwijnt (de cijfers op het beeld verwijzen naar de materiaalkeuzes die aansluiten bij het huidige uiterlijk van het plein)

Dat de plannen voor de tweede keer aangepast worden heeft politieke redenen. Het plan zonder rotonde uit 2014 was niet naar de smaak van de liberale schepenen in de Stad Brussel en daarom kwam er een nieuw dat voorzag in een heraanleg met bredere stoepen, maar zonder nieuwe verkeerssituatie. Ook dat tweede plan werd afgevoerd, na kritiek dat het niet ambitieus genoeg was. Het nieuwe stadsbestuur (zonder liberalen) begroef de minimalistische heraanleg.

Toeristische trekpleister

Beliris ging terug naar de tekentafel en dat leidde tot het huidige ontwerp. "De ruimte voor autoverkeer wordt scherp afgebakend," zegt schepen van Stedenbouw Ans Persoons (Change.Brussels-SP.A) in een persbericht. "Daardoor komt er een zee aan ruimte vrij voor zachte weggebruikers en wordt het gemakkelijker om te verblijven op het plein."

Burgemeester Philippe Close (PS) wijst erop dat het plein door de huidige inrichting minder gebruikt wordt dan mogelijk. "Het plein is een toeristische trekpleister en na de werken zal er eindelijk plaats zijn voor iedereen." Staatssecretaris voor Stedenbouw Pascal Smet vindt dan weer dat het "emblematische plein een heraanleg verdient" en is blij dat de inspanningen van het Gewest om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen resultaat hebben opgeleverd.

De start van de werken is nog niet voor meteen omdat er opnieuw een openbaar onderzoek georganiseerd zal worden over de plannen. Burgers en belangengroepen zullen het nieuwe ontwerp dus kunnen inkijken. Hun bezwaren worden behandeld door de overlegcommissie.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?