Minister-President Rudi Vervoort en burgemeester Brussel-Stad Philippe Close

| Minister-President Rudi Vervoort (links) en burgemeester Brussel-Stad Philippe Close (archiefbeeld).

Close en Vervoort: 'Shoppingcenter Neo komt er'

BVR
© BRUZZ
15/11/2019

De bouw van het winkel- en wooncomplex Neo 1 gaat zeker door. Dat zeggen althans voortrekkers Philippe Close (PS) en Rudi Vervoort (PS). De vermoedelijke openingsdatum wordt wel weer opgeschoven naar 2024, wat te maken heeft met tegenwerking uit Vlaanderen én uit Brussel.

Op de vastgoedbeurs Mapic in Cannes vertelden minister-president Vervoort, burgemeester Close en projectontwikkelaar Unibail-Rodamco-Westfield (URW) donderdag dat Neo 1 geen gevaar loopt. Een bericht dat nadien nog eens door Close en Vervoort via Twitter de wereld in werd gestuurd.

Over de komst van Neo 1 was twijfel ontstaan nadat Vlaanderen de belangrijkste invalsweg voor Neo niet vergunde. Daarnaast trok een Duitse consultant het congrescentrum Neo 2 in twijfel. En gezien Neo 1 bedoeld is om Neo 2 te kunnen betalen, leek ook Neo 1 op de helling te staan.

Niks van aan dus, zegt ook Michel Dessolain, strategisch directeur bij URW. “Ons project krijgt stevige ondersteuning van het Gewest en de Stad, en ook wij staan natuurlijk volop achter het project. We hebben de beloofde huurovereenkomst met strategische partners zoals Kinepolis en Compagnie des Alpes (het indoor Robbedoes pretpark, red.) al verlengd. En het objectief blijft om de vergunningen in de loop van 2020 te behalen, om dan in 2024 te openen”, aldus Dessolain aan L'Echo.

Vertragingen

Die opening was normaal gezien voor 2021 gepland, maar nu zullen de werken vermoedelijk pas in 2022 starten. Die vertraging heeft te maken met twee factoren. Eerst en vooral is er geen vergunning voor de verbindingsweg tussen de ring en het shoppingcentrum. Vlaanderen kende die in eerste instantie toe, maar weigerde in beroep, een besluit dat volgens diverse bronnen een reactie is op het Brusselse verzet tegen de verbreding van de ring rond Brussel.

Tegen de geweigerde vergunning voor de invalsweg heeft het Gewest nu opnieuw beroep aangetekend bij Vlaanderen, iets waar Neo-ceo Henri Dineur goeie hoop in heeft. Daarnaast is Neo ook bezig met een nieuwe milieustudie naar alternatieve verbindingen naar de A12, om op die manier Vlaams grondgebied te vermijden. Dat alternatief loopt via de Miramarstraat, tussen de paleizen en de Trade Mart.

Alternatief bestemmingsplan

Een tweede reeks vertragingen kwam er omdat de zone stedenbouwkundig niet juist is ingekleurd om er een shoppingcentrum te bouwen. Het Gewest heeft die zone al twee keer anders ingekleurd, maar telkens komt daar beroep tegen, overigens door hetzelfde advocatenkantoor dat beroep aantekende tegen de invalsweg. Het protest komt vooral van buurtbewoners, die nog meer verkeer niet zien zitten.

Maar ook voor die stedenbouwkundige perikelen heeft het gewest een oplossing. Het heeft voor dat gebied namelijk een Richtplan van Aanleg in de maak, en dat overrulet de bestaande stedenbouwkundige regels.

Voorwaardelijke vergunning

Meer zelfs, projectontwikkelaar URW heeft sinds vorige week een voorwaardelijke bouwvergunning op zak. "Er zijn drie voorwaarden", zegt Dineur aan BRUZZ. "Het gaat om aanpassingen op basis van het advies van de brandweer, een advies van Binnenlandse Zaken over het Koning Boudewijnstadion dat behouden blijft, en een overzicht van de oplossingen voor de mobiliteit."

Of deze alternatieven zullen overtuigen, is nog maar de vraag. In eerste instantie is het de gemachtigde ambtenaar van het Gewest die moet oordelen over de vergunningen voor het shoppingcentrum, dat mikt op 40.000 bezoekers per dag, waarvan de helft met de auto. Bij beroep is dat de Brusselse regering, met daarin Alain Maron (Ecolo) als minister van Leefmilieu en Elke Van den Brandt (Groen) als minister van mobiliteit.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Brussel-Stad, Stedenbouw, Politiek, Neo, Heizel

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni