| De gaten in het wegdek moeten licht doorlaten tot op de kades.

De nieuwe Suzan Danielbrug over het kanaal lijkt van bovenaf wel één grote gatenkaas. Een bewuste keuze van de architecten om voldoende licht onder de brug te brengen. “Aan de kades wilden we donkere hoekjes vermijden,” zegt de projectleider.

De lichtgaten zijn afgedekt met metalen roosters zodat je nog altijd over de brug kan rijden. “De voornaamste functie van de gaten is de lichtinval,” zegt projectleider Marijn Laethem van studiebureau Greisch, dat de brug ontwierp. “De brug is vrij breed, 15 meter, en we wilden vermijden dat er aan de kades een donker hoekje onstond. Daarom zijn de lichtgaten daar iets frequenter.”

Zowel aan de Akenkaai als de Materialenkaai, waar in de toekomst een nieuw park komt, blijft er dus licht onder de brug vallen. Boven het water zal het licht in mindere mate doorschijnen. ’s Avonds blijft het hoe dan ook donker, want de lichtgaten rekenen alleen op natuurlijk licht. Er zijn geen aparte lampen geïnstalleerd.

De metalen roosters laten naast licht natuurlijk ook regen door. Een droge plek komt er onder de brug dus niet. “Glas was niet haalbaar als vloerbekleding, want dat is vandalismegevoelig,” zegt Laethem daarover.

221004_Suzan Danielbrug_Materialenkaai

| Boven het wateroppervlak zijn er iets minder gaten, boven de kades wat meer.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni