Voor het openbaar vervoer vormt de brug een verbinding tussen enerzijds de Simon Bolivarlaan en anderzijds de Havenlaan en Picardstraat, waardoor een meer logische route wordt gevormd tussen het Noordstation en de wijken rond Thurn & Taxis. Uitgezonderd taxi's mogen er geen auto's op de brug rijden.
Nieuwe tramlijn
De brug is 200 meter lang en weegt 1.200 ton. Met het oog op de veiligheid van de gebruikers , werd de brug opgesplitst in twee delen die volledig van elkaar gescheiden zijn: een 6 meter brede fiets- en voetgangerszone met houten bekleding en een 7 meter brede rijbaan voor het openbaar vervoer. Op dat laatste vak zullen vanaf woensdag 5 oktober buslijnen 14 en 20 rijden.
Er zal ook een nieuwe tramlijn over de brug rijden. Die zal langs Thurn & Taxis rijden over de Picardstraat, vervolgens via de Suzan Danielbrug en de Bolivarlaan het Noordstation aandoen, om daarna langs de Brabantwijk (het Sint-Lazarusplein en de Sint-Lazaruslaan) onder de Kleine Ring te duiken en via de Pachecolaan het Centraal Station te bereiken. De werken daarvoor zullen normaal gezien eind 2023 van start gaan.
Daarnaast houdt de brug ook rekening met personen met beperkte mobiliteit: de hellingsgraad van de brug blijft over de volledige lengte beperkt tot minder dan 4 procent.
Suzan Daniel
Voor de naam van de nieuwe brug, deden Beliris en de Stad Brussel beroep op de Brusselaars. Voor de aanvang van de werken, kon iedereen die dat wilde suggesties indienen.
De uiteindelijke winnaar was Suzan Daniel, pseudoniem voor Suzanne de Pues. De Brusselse stond in 1953 aan de wieg van de Belgische holebibeweging: het Centre Culturel Belge (C.C.B.) Cultuur Centrum Belgiƫ.