analyse

De vier hordes voor toekomstig shoppingcentrum Neo

© Neo

Het winkelcomplex op de Heizel heeft sinds woensdag een stedenbouwkundig attest op zak. Zonder grote wijzigingen leidt dat bijna automatisch tot een bouwvergunning. Maar vooraleer het shoppingcenter van 72.000 vierkante meter er staat, zijn er nog enkele hordes te nemen. BRUZZ ziet er vier.

Maar eerst de naam. Die zou wel eens van Mall of Europe naar Westfield Brussels kunnen veranderen, een gevolg van de overname van het Australische Westfield door Unibail-Rodamco, dat de shopping mag bouwen. “Daar wordt bij hen inderdaad over gediscussieerd”, zegt Henri Dineur, CEO van Neo. “Ze willen hun grootste, meest luxueuze en internationaal gerichte shoppingcentra zo noemen. En Brussel hoort daarbij."

Westfield Brussels wordt tegen eind 2023 verwacht. Maar voor het er staat, zijn er nog vier hordes te nemen.

1. Koning Boudewijnstadion

Het winkelcentrum, de 590 woningen, het indoorattractiepark en de bioscoop worden rond het Koning Boudewijnstadion gebouwd. Op zich maakt het dus niet uit of het stadion nu gerenoveerd wordt of niet. Maar als het gebeurt, moet dat wel best tegelijk met de bouw van Neo. Werken tijdens de opening van het shoppingcentrum zijn allesbehalve wenselijk voor shopping-eigenaar Unibail-Rodamco-Westfield. “De beleidsverantwoordelijken zijn daarvan op de hoogte”, zei hun woordvoerder aan De Tijd.

2. Toegangsweg

Een zo mogelijk nog groter probleem vormt de toegangsweg tot Neo. Die is er namelijk niet. De geplande verbindingsweg naar de ring is wel vergund, maar loopt een stukje over parking C, waar Ghelamco nog erfpachthouder van is.

En die wil dat de weg alleen maar gebruikt wordt voor logistiek verkeer, niet voor bezoekers van Neo. Er was ook sprake van een toegangsweg door het Ossegempark, maar dat doet Dineur af als onzin. “Wel is er de toegangsweg via de Miramarstraat naar de A12." Maar ook die aansluiting moet nog gemaakt worden.

3. Beroepsprocedures

Op dit moment loopt er nog een beroep bij de Raad van State over het Gewestelijk Bestemmingsplan. Dat had de regering gewijzigd om Neo mogelijk te maken. Maar diverse verenigingen tekenden bezwaar aan. Als zij gelijk halen, is het nu net verstrekte stedenbouwkundig attest niet meer geldig.

Een beroep tegen dat attest, is niet mogelijk, maar als het tot een vergunning komt, kan een beroep daartegen weer wel. Diezelfde verenigingen sluiten dat niet uit.

4. Politiek

Ecolo-Groen heeft zich in het verleden meermaals negatief uitgesproken over het shoppingcentrum - omwille van de 4.500 bijkomende wagens per uur ook wel eens 'de autostofzuiger' genoemd. Maar nu de groenen in het stadsbestuur zitten, zijn ze terughoudender. Zo zei Bart Dhondt (Groen) daags na de verkiezingen dat ze het Neo-project niet tegen zullen houden, omdat het al te vergevorderd is. Wel willen ze "waar mogelijk nog een aantal zaken veranderen."

Luchtkwaliteit was het thema waar de groenen de afgelopen verkiezingen mee scoorden. Met de gewestverkiezingen in aantocht zal ook de druk toenemen om van Neo geen 'autostofzuiger' te maken. Het is nog niet duidelijk hoe dat gaat gebeuren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?