| De Toekomststraat moest een 'leefstraat' worden, met éénrichtingsverkeer en groene zones.

Molenbeek vraagt minister Smet beloofde heraanleg in gang te zetten

© BRUZZ
14/06/2018
Updated: 14/06/2018 21.31u

Ondanks herhaaldelijk aandringen krijgt het Molenbeeks schepencollege geen zicht op de timing van de geplande werkzaamheden in één van de straten van oud-Molenbeek. Dat terwijl het Gewest bewoners jaren geleden al beloofde de straat te veranderen in een 'leefstraat', met éénrichtingsverkeer en groene zones.

De Toekomstraat ligt er verwaarloosd bij. Er zitten gaten in het asfalt, en de zebrapaden zijn afgesleten. Automobilisten maken handig gebruik van de straat, waar niet veel snelheidsdrempels liggen, om met hoge snelheid van het Sint-Jan-Baptistvoorplein naar het kanaal te rijden.

Nochtans beloofde toenmalig staatssecretaris voor mobiliteit Bruno De Lille (Groen) al in 2012 om de straat te vernieuwen, na een projectvoorstel van de buurtbewoners. Het moest een ‘leefstraat’ worden, met verkeer in één richting en groene obstakels om het autoverkeer af te remmen.

Bij aanvang van de nieuwe bestuursperiode verzekerde ook De Lilles opvolger Pascal Smet (SP.A) dat de heraanleg doorging. Ook Molenbeek zou bijdragen aan de kosten, en kocht via het wijkcontract Leopold II voor 30.000 euro aan straatmeubilair: stenen bankjes van dezelfde soort als die op het gemeenteplein. “Die staan nu in een depot opgeslagen tot de straat af is,” betreurt schepen van Gesubsidieerde Projecten Jan Gypers (Open VLD).

Timing

Ondanks herhaaldelijk aandringen heeft ook burgemeester Schepmans niets over een concrete timing kunnen lospeuteren bij het Gewest. “Ik weet niet hoeveel mails ik al gestuurd heb om te weten te komen wanneer de werken zullen starten,” schrijft ze in een persbericht. “Ik zou graag de bewoners, die wanhopig wachten op de heraanleg, van de timing op de hoogte willen stellen.” Bovendien vreest ze dat de werken niet op tijd zullen starten. De stedenbouwkundige vergunning verloopt immers in februari volgend jaar.

Ook Gypers hoopt dat het kabinet vaart kan maken in dit dossier. “Het maakt de bewoners niets uit of de belofte is gemaakt door een groene of een rode minister. Het Gewest heeft deze bewoners iets beloofd, en die belofte moet worden nagekomen.”

Twee jaar vertraging

Het kabinet van minister Smet kaatst de bal terug. "Het gaat hier om een typische kluwen van Brusselse structuren die nog stamt uit de vorige legislatuur," zegt woordvoerder Mathias Dobbels. "Het federaal fonds Beliris financiert, gewestelijk agentschap Brussel Mobiliteit voert uit, maar het gaat om een gemeenteweg. We hebben Molenbeek dan ook in 2015 gevraagd of ze zelf de werken konden uitvoeren. Het duurde echter twee jaar voordat daar een antwoord op kwam."

Inmiddels is duidelijk dat Brussel Mobiliteit zal uitvoeren. Ook het budget staat nog altijd gereserveerd bij Beliris. Begin volgend jaar zouden de werken moeten starten. De werken moeten nog ingepland worden, maar zullen zeker starten binnen de loopduur van de vergunning, verzekert het kabinet van Smet.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek, Stedenbouw, Toekomststraat, Toolbox Mobiliteit, Bruno De Lille, Pascal Smet

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni