Nieuwe halte Wijnheuvelen wordt 'zandloper'

© Google-BRUZZ
| De nieuwe bushalte Wijnheuvelen aan de Rogierlaan, tussen Jospahatstraat en Wijnheuvelenstraat.

De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB gaat halte Wijnheuvelen op de Rogierlaan herinrichten. De haltes komen in het verlengde van het trottoir en de rijbaan wordt smaller. In de zomer van 2020 zouden de werken starten. Ondertussen moest ook de veranda van Brasserie La Couronne eraan geloven.

Wie vandaag aan halte Wijnheuvelen in Schaarbeek op bus of tram wil wachten, moet eerst de autorijstrook van de drukke Rogierlaan oversteken om het ‘eilandje’ in het midden van de baan te bereiken. Geen sinecure voor rolstoelgebruikers, bijvoorbeeld.

Dat kan beter, vindt de MIVB. Als onderdeel van een breder project om de bovengrondse haltes te verbeteren, neemt de openbaarvervoersmaatschappij weldra de Rogierlaan onder handen, vanaf het kruispunt met de Paul Deschanellaan (kruispunt niet inbegrepen) tot de Josaphatstraat (kruispunt inbegrepen).

Meegroeien

“De halte Wijnheuvelen is te klein geworden voor het aantal gebruikers,” zegt An Van hamme van de MIVB. “Dagelijks passeren er nu 7.000 reizigers voor bus 65 en 66, en trams 25 en 62. Maar de halte is nu totaal onaangepast qua toegankelijkheid en mobiliteitsnormen.”

Beide delen van de halte Wijnheuvelen worden samengebracht, op het gedeelte tussen de Josaphatstraat en de Wijnheuvelenstraat. De trottoirs worden ter hoogte van de haltes zo’n driemaal verbreed tot zeven meter, zodat ze tot vlak bij de rijstrook voor trams en bussen komen.

(Lees verder onder de afbeelding)

191029 Halte Wijnheuvelen
© MIVB
| De halte Wijnheuvelen wordt samengebracht en verbreed, zodat wagens even op de trambedding moeten rijden (simulatiebeeld).

Zandloper

De bredere haltes zorgen voor een zandlopereffect, waarbij de Rogierlaan even versmalt tot 2 rijstroken (zonder eigen bedding voor trams) om vervolgens weer te verbreden naar 2 stroken plus eigen bedding. Bussen en trams krijgen in de zandloper voorrang. Wagens zullen moeten wachten aan een verkeerslicht bij de halte alvorens ze de trambedding op kunnen rijden. Het verkeerslicht wordt vanop afstand bediend, auto’s krijgen rood zodra er een tram nadert.

Op de haltes komt een apart fietspad, zodat fietsers er kunnen doorrijden wanneer de autorijstrook stopt. De autorijstrook zelf krijgt fietsmarkeringen. Er worden ook extra fietsbeugels geplaatst. Verder moeten er parkeerplaatsen sneuvelen voor de nieuwe haltes: hun aantal daalt van 50 naar 35. Het aantal bomen wordt dan weer van 12 naar 19 gebracht.

(Lees verder onder de afbeelding)

191029 plannen rogierlaan wijnheuvelen
© MIVB
| De toekomstige vernieuwde Rogierlaan (simulatiebeeld).

Extra snelheidsmeter

In principe moeten de werken beginnen in de zomer van 2020. De overlegcommissie en de gemeente Schaarbeek gaven de voorbije weken een gunstig advies voor de plannen met voorwaarden. Die betreffen vooral kleinere euvels, zoals aangepaste wegmarkeringen of een snelheidsmeter.

De MIVB moet die voorwaarden nog integreren en opnieuw voorleggen aan de overlegcommissie en de gemeente, maar Van hamme verwacht geen verlating van de start van de werken. Na ongeveer 1,5 jaar zou de vernieuwe Rogierlaan klaar moeten zijn.

Veranda verdwenen

Ondertussen is alvast één vernieuwing doorgevoerd: de afbraak van de veranda van Brasserie La Couronne, op het kruispunt van de Rogierlaan met de Deschanellaan. Die stond daar al langer illegaal, en na jaren van aanmaningen ging de gemeente Schaarbeek uiteindelijk over tot de afbraak. Het levert de voetgangers meer trottoirruimte op.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?