| Het huis werd opgetrokken in de bijzondere historische context van de 'trente glorieuses', een periode waarin een onwrikbaar geloof ontstond in de opkomst van een betere wereld.

'Speels modernistische' woning in Sint-Agatha-Berchem wordt beschermd erfgoed

RV
© BRUZZ
09/10/2023

De hoekwoning in de Dr. Charles Leemansstraat die architect Louis Hoebeke in 1956 bouwde als privéwoning, wordt een beschermd monument. "Het gaat over een opmerkelijk voorbeeld van speelse modernistische architectuur," zegt staatssecretaris voor Stedenbouw en Erfgoed Ans Persoons (Vooruit.brussels). "Het is uniek erfgoed dat we moeten beschermen voor de toekomstige generaties."

De Brusselse regering heeft het voorstel van staatssecretaris Persoons goedgekeurd om de volledige voormalige persoonlijke woning van architect Louis Hoebeke in Sint-Agatha-Berchem voortaan als monument te beschermen. Hoebeke is vooral gekend als een van de architecten van de Citroën-garage langs het kanaal, wat momenteel wordt omgebouwd tot kunstencentrum Kanal-Centre Pompidou.

Het huis werd opgetrokken in de bijzondere historische context van de 'trente glorieuses', een periode waarin een onwrikbaar geloof ontstond in de opkomst van een betere wereld. Dit gedachtegoed kwam tot uiting in de wereldtentoonstelling van Brussel in 1958. In de architectuur leverde dat een nieuwe esthetiek op, die van het speelse modernisme.

"Met zijn dynamische vormen, gedurfde combinaties van materialen en kleuren en glazen gevelopeningen weerspiegelt de woning van Hoebeke het optimisme van die tijd," klinkt het in het persbericht.

"Modernistisch en naoorlogs erfgoed wordt door sommigen gezien als stedelijk litteken. Maar we mogen niet vergeten dat ook de art nouveau ooit werd verafschuwd."

Staatssecretaris voor Stedenbouw en Erfgoed Ans Persoons

Concreet heeft de bescherming als monument betrekking op het volledige perceel van de hoekwoning én de gevels van de naastliggende woningen, die er een rechtstreeks zicht op bieden en waarvan de wijzigingen het uitzicht zouden kunnen aantasten.

"Veel Brusselaars beschouwen het modernistische en naoorlogse erfgoed als stedelijke littekens en zelfs als verschrikkingen zonder enige waarde. Maar we mogen niet vergeten dat ook de art nouveau ooit werd verafschuwd. Laten we de fouten van toen niet opnieuw begaan," verklaart Persoons.

"Ik ben ervan overtuigd dat dit erfgoed uniek is. Het illustreert de evolutie in de architectuur en de sterk veranderende levensstijlen. De naoorlogse architectuur kenmerkt ons verleden en behoort tot de identiteit van onze stad. Daarom beschermen we ze vandaag voor de toekomstige generaties."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni