| De Haven van Brussel, met op de achtergrond de stad.

Haven van Brussel zag trafiek met bijna tien procent dalen in 2023

© BRUZZ
27/02/2024

De Haven van Brussel zag de trafiek in 2023 met bijna tien procent dalen. Enerzijds komt dat door een daling in het eigen goederenvervoer, anderzijds doordat het scheepvaartverkeer op de as Antwerpen-Brussel-Charleroi was onderbroken tijdens een periode van in totaal 169 dagen.

De Haven maakt een opsplitsing in eigen goederenvervoer en doorvoerverkeer. De cijfers van het eigen goederenvervoer passen binnen de wereldwijde trend. Op veel plaatsen is een daling gesignaleerd van rond de vijf procent en dat is ook het geval in Brussel.

De containerterminal van de Haven van Brussel wordt gebruikt als 'transithub' voor containertrafiek tussen het zuiden en het noorden van het land. Bij dit doorvoerverkeer is een sterkere daling waargenomen: het gaat om ruim 23 procent. Dat schrijft de Haven toe aan het recordaantal dagen waarop de scheepvaart op de route van Antwerpen naar Brussel naar Charleroi werd onderbroken.

Die onderbrekingen hadden verschillende redenen, denk aan ongevallen, storingen, onderhoudswerkzaamheden en overstromingsgevaar. Eén van de bekendere voorbeelden was de Budabrug, die de doorvaart vanuit het noorden gedurende een week versperde nadat er een schip tegenaan was gevaren. Een ander voorbeeld is de scheepslift Het Hellend Vlak van Ronquières in 's Gravenbrakel, die was tijdelijk buiten gebruik en verstoorde het scheepvaartverkeer op het kanaal Brussel-Charleroi dat vanuit het zuiden komt.

"Ondanks de daling van dit jaar, blijft de positieve impact van het vervoer over de waterweg zeer belangrijk," voegt de woordvoerder van de Haven van Brussel daaraan toe. "Dankzij de trafiek van 2023 werden naar schatting bijna 570.000 vrachtwagens in en rond Brussel vermeden."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni