Het Rekenhof uit in een rapport zijn twijfels bij de financiële houdbaarheid van Metro 3. Ecolo wil nu een dringende samenkomst van de Brusselse commissie Mobiliteit. Eerder pleitte onder meer minister van Binnenlandse Zaken Bernard Quintin al voor een pauze van vijf tot tien jaar in de werken. BRUZZ vroeg zijn lezers of het hele project beter kan worden stopgezet.
© Delphine Frantzen
| Illustratie over Metro 3, die dreigt te verzinken in een financieel moeras.
Moet het project rond Metro 3 worden stopgezet? 'Idealiter komen er drie metrolijnen bij'
Het was spannend, maar bij de 157 BRUZZ-respondenten gold uiteindelijk toch een lichte voorkeur voor het doorzetten van het project rond Metro 3. "Openbaar vervoer is de drijvende krachten van grootsteden, onder andere van Brussel", weet Liesbeth C. "Het is de meest duurzame manier om bij te dragen aan socio-economische en ecologische doelstellingen. Idealiter komen er nog drie metrolijnen bij.''
Er was ook een aanzienlijk deel van de stemmers dat voor 'ik twijfel' koos. ''De metrolijn en de extra capaciteit en snelheid die die biedt, blijven nodig'', vindt Tim G. ''In de toekomst zal het project daarom ongetwijfeld weer opduiken als het nu stilgelegd wordt. Laten we dus eerder het beheer van het project verbeteren om de ontsporing te stoppen.''
Van onze respondenten stemde 40 procent voor een stopzetting. ''De Brusselse regering lijkt vast te zitten in een sunk cost fallacy'', schrijft Benjamin U. "Maar het is nooit te laat om een onzalig project stop te zetten, zeker niet zolang het Zuidpaleis niet is afgebroken.''
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Debat , Metro 3 , Debatteer Mee , Rekenhof