Er zullen niet meer, maar minder federale middelen naar metro 3 gaan. Dat zei minister voor Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) dinsdag in het Brussels parlement. Intussen lopen ook verschillende studies naar de financiering én de stopzetting van metro 3.

©
Belga
| Minister Elke Van den Brandt (Groen).
Federaal geld voor metro 3 on hold: 'Wachten op volwaardige Brusselse regering'
Metro 3 zinkt weg in een financieel moeras, het hele project wordt nu begroot op 4,7 miljard euro. Van 2016 tot en met 2024 werd jaarlijks 50 miljoen euro betaald door het federale Brusselfonds Beliris. Brussels parlementslid Benjamin Dalle (CD&V) wilde in de commissie Mobiliteit van het Brussels parlement dinsdagochtend weten of de federale regering via Beliris die bijdrage kan verhogen.
Integendeel, zegt minister Van den Brandt. "De federale regering zal de Beliris-middelen met 25 miljoen verminderen (van 125 naar 100 miljoen euro, red.). Die besparing komt, volgens het voorstel van de federale uitgavenbegroting 2025, volledig terecht bij het Metro 3-project. Een bittere pil."
Geen regering
De MIVB kan dit jaar dus niet zoals voorgaande jaren rekenen op 50 miljoen euro federaal geld, maar slechts op de helft daarvan. Anderzijds is dat geld ook nooit formeel toegezegd aan de MIVB. De afgesproken dotatie liep maar tot 2024, voor deze legislatuur is een nieuwe 'bijakte' of overeenkomst nodig.
"Het is niet dat er geen geld naar de metro kan gaan, maar om een nieuw akkoord af te sluiten, hebben we een regering met volheid van bevoegdheid nodig", zegt Veli Yüksel, woordvoerder van federaal Beliris-minister Bernard Quintin (MR). Dat de 25 miljoen euro intussen volledig op metro 3 bespaard wordt, noemt hij logisch. "Er zijn vandaag toch geen dringende lopende metro-uitgaven." Doordat het wachten is op een vergunning voor de afbraak van het Zuidpaleis, liggen de graafwerken stil.
Beliris moet het ook in 2026, 2027 en 2028 trouwens met telkens 25 miljoen euro minder doen, en in 2029 zelfs met 50 miljoen euro minder.
Alle scenario's bestuderen
De commissieleden wilden ook weten of fase 1 van het metroproject - het stuk tussen Albert en Noord - in gebruik kan worden genomen, als fase 2 - Noord tot Bordet - er niet komt. "Dat zijn scenario's die de MIVB nu aan het bestuderen is", zegt Van den Brandt. "Ook de stopzetting van het metroproject wordt onderzocht, waarbij het Zuidpaleis dan toch zou blijven staan. Ik verwacht die analyses in de komende maanden."
Dat is trouwens niet de enige studie die nu verricht wordt. Adviesbureau Rebel heeft via de Europese Investeringsbank de opdracht gekregen om een alternatieve financiering, via een publiek-private samenwerking te onderzoeken. "Deze studie werd onlangs afgerond, maar moet eerst nog aan de regering worden toegelicht."
Het Rekenhof is dan weer bezig met een audit van het hele Metro 3-project.
400 miljoen
Intussen werd al 400 miljoen euro aan fase 1 besteed, een mix tussen gewestelijke middelen en die van Beliris. Daar moet nog 1,1 à 1,2 miljard euro bijgerekend worden voor de voltooiing van fase 1, laat Van den Brandt weten.
"Onhoudbaar en onhaalbaar", reageert Dalle scherp. "Laten we stoppen met het kunstmatig in leven houden van dit levend lijk en inzetten op een realistisch alternatief: kwalitatief bovengronds openbaar vervoer in het Noorden van Brussel en een nieuwe bestemming voor de gedane werken in fase 1."
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Politiek , Metro 3 , Beliris