Scanwagens hebben jarenlang bestuurders met een gehandicaptenkaart onterecht beboet, omdat die automatische parkeercontroles van parking.brussels de gehandicaptenkaarten achter de voorruit niet herkenden. De 'white list' met uitzonderingen werkt inmiddels goed, meldt minister Elke Van den Brandt (Groen) in de commissie Mobiliteit.
© parking.brussels
| De scanvoertuigen van parking.brussels konden in het begin geen gehandicaptenkaarten herkennen.
'White list' voor scancars telt 20.000 mensen: ‘Steeds minder klachten’
Twintigduizend mensen hebben zich ingeschreven op de lijst met uitzonderingen, waarmee de scanwagens rekening moeten houden, zegt Van den Brandt. Daarmee beantwoordt ze een vraag van Gaëtan Van Goidsenhoven (MR) in de commissie Mobiliteit. Sindsdien is volgens de minister ook het aantal klachten afgenomen.
Wat was het probleem ook alweer? De automatische scanwagens van parking.brussels hadden moeite om gehandicaptenkaarten te herkennen. Hierdoor werden de afgelopen jaren duizenden onterechte parkeerboetes uitgeschreven. De scanwagens konden vaak de gehandicaptenkaart die achter een voorruit lag niet goed herkennen.
Andere maatregelen
Mensen die een vrijstelling hadden om te mogen parkeren, konden daardoor toch een boete krijgen. Ze moesten die, vooral de eerste jaren, vaak aanvechten, tot het Brusselse agentschap parking.brussels verschillende alternatieven uitwerkte.
In 2022 lanceerde parking.brussels een gerichte communicatiecampagne, die heeft bijgedragen aan het hoge aantal inschrijvingen op de 'white list'. Inschrijven op de lijst is maar een van de vier manieren om vrijstelling van parkeergeld aan te geven. Behalve die permanente inschrijving van het voertuig op de vrijstellingslijst, kunnen mensen zich ook melden via de parkeermeter, een sms sturen of informatie doorgeven via de app van parking.brussels.
Het succes van de scancars is inmiddels bewezen, stelt de minister nog. “De precisie van de controles door de scanwagens is sinds de inzet van die voertuigen in april 2019 aanzienlijk verbeterd. Het is duidelijk dat het aantal controles door de scanwagens onmiskenbaar groter is dan bij handmatige controles. De kans om door de mazen van het net te glippen is vandaag veel kleiner dan vroeger.”
Lees meer over: Mobiliteit , scancars