Vivaqua wil Brusselaar sensibiliseren over waterverbruik

© AntonWikimedia Commons
| "Er is niet veel gazon in Brussel, maar meer sensibilisering over sproeien met drinkwater zou een voorbeeld kunnen zijn," klinkt het.

Vivaqua werkt de komende maanden aan haar ‘waarschuwingsverantwoordelijkheid’. Tijdens de grote droogte afgelopen zomer kwam er geen berichtgeving vanuit de Brusselse watermaatschappij, terwijl bijvoorbeeld Vlaanderen gazonsproeien verbood en kortere douches aanraadde. “Maar vanaf nu zullen we wel een constante boodschap uitsturen over rationeel watergebruik,” aldus Vivaqua.

Tijdens de Brusselse Waterdagen (nog tot zondag) viert ook Vivaqua de relatieve rijkdom aan natuurlijk water binnen het erg verstedelijkte Brussels Gewest. Het overgrote merendeel van het Brusselse water (98 procent) wordt evenwel geïmporteerd uit Wallonië, en er zijn geen plannen om daar verandering in te brengen.

“Het zou enorm veel moeite kosten om het Brusselse aandeel grondwater te verdubbelen van 2 naar 4 procent,” zegt Alain De Lombaert van Vivaqua. “Dat is – om het cru te stellen – de moeite niet waard. Het Brusselse grondwater is zuiver, maar het Waalse grondwater is nog zuiverder: opnieuw een reden om de zeer goed controleerbare stroom aan geïmporteerd water gewoon gaande te houden.”

Kritiek

Afgelopen jaar kwam er na een zeer droge zomerperiode nochtans heel wat kritiek op het Brusselse waterbeleid. Het peil in het kanaal zakte, takken vielen naar beneden, er waren droogtebrandjes en de provincie Vlaams-Brabant kwam met een algemeen verbod op onnodig watergebruik. Toch bleven Vivaqua en bevoegd minister Celine Frémault (CDH) volhouden dat er in Brussel geen tekort was of zou ontstaan.

“En daar blijven we bij,” vervolgt de woordvoerder. Als hetzelfde scenario zich komende zomer zou afspelen, zou er in wezen niets veranderen aan de communicatie bij Vivaqua en Leefmilieu Brussel. “Maar dat wil niet zeggen dat we de dingen niet beter kunnen doen. Daarom hebben de intentie om onze waarschuwingsverantwoordelijkheid binnenkort meer expliciet op te nemen en mensen aan te manen om rationeel om te gaan met water.”

Momenteel staan zulke rationaliserende boodschappen enkel op de website van Vivaqua. De maatschappij zal bekijken op welke kanalen de communicatie verder nog zal verschijnen. “We denken aan sociale media, maar bijvoorbeeld ook aan een boodschap onderaan de waterfacturen,” besluit De Lombaert. “Het is een noodzaak waarmee we nu geconfronteerd worden vanwege de opwarming van het klimaat.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?