Heropening Leopold II-tunnel op maandag 3 september 2018 en de gevolgen daarvan voor het verkeer
© PhotoNews | De werken aan de Leopold II-tunnel zullen dit jaar definitief worden afgerond.

Dit zijn de belangrijkste werven van 2020

JP
© BRUZZ
07/01/2020

Ook in 2020 staan er heel wat werken op het programma. Premetrostation Albert moet een van de belangrijkste intermodale stations worden van de toekomstige metrolijn 3, de Leopold II-tunnel gaat opnieuw twee maanden dicht en op de steenweg op Ruisbroek krijgen fietsers en voetgangers meer plaats. Een overzicht van de grootste werven.

Leopold II-tunnel

De werken in de Leopold II-tunnel gaan dit jaar verder. Net als de twee voorgaande jaren zal de tunnel ook dit jaar weer twee maanden gesloten worden tijdens de zomer met als doel de veiligheid en comfort te verbeteren. Gemiddeld passeren er elke dag 80.000 voertuigen door de tunnel. Wat nog moet gebeuren: de rest van de rijweg moet worden vernieuwd. Daarnaast moet signalisatie worden aangebracht, net als bewakingscamera’s, een centraal beheersysteem, een branddetectiesysteem en brandblusmateriaal. Tot slot worden alle leidingen vernieuwd. De definitieve oplevering is voorzien voor juni 2021 en dan zal de tunnel volledig gerenoveerd zijn.

Troontunnel

Ook in de Troontunnel vinden dit jaar werken plaats. Het gaat vooral om renovatie- en beveiligingswerken. Op dit moment is Brussel Mobiliteit al bezig met het renoveren van de tunnelmonden. Het einde van de werken is voorzien voor juni 2021.

Paleizenstraat Schaarbeek

In de Paleizenstraat wordt de weg vernieuwd. Tussen het Jules de Trooz-square en de Van Schoorstraat zijn op dit moment al werken gaande. Er komen afgescheiden fietspaden tussen De Trooz en Paviljoen. Ook het drukke kruispunt Jules de Trooz wordt heringericht en beter toegankelijk voor minder mobiele personen. De drie tijdelijke rotondes naast de spoorlijn worden definitief. Nutsbedrijven zijn nu al bezig met werken. In februari gaat de herinrichting van start. De tramsporen worden ook heraangelegd aan De Trooz. Die werken gebeuren in de zomer om de hinder te beperken.

Fietspaden langs de hele Kleine Ring

Er komen afgescheiden fietspaden langs de volledige Kleine Ring. Dat werd in 2017 voorgesteld. Grote gedeeltes van het traject zijn inmiddels al af, maar de laatste hand zal worden gelegd in 2020. Op dit moment vinden er nog werken plaats op de Zuidlaan tussen de Fonsnylaan en de Ruslandstraat. Daar zal een rijbaan plaats moeten maken voor het fietspad. Ook een trottoir is op die plaats voorzien. In april zou dat weggedeelte af moeten zijn. Ook op de Kunstlaan tussen de Belliardstraat en de Luxemburgstraat werd het fietspad verlengd. Die werken zouden normaal gezien op 8 januari klaar moeten zijn.

Jachtlaan

Op de Jachtlaan werkt de MIVB samen met het Gewest aan de heraanleg. Het kruispunt zal in de loop van het jaar worden afgesloten voor asfaltering. De werken aan de nieuwe voetpaden starten in februari. Bus- en tramhaltes in de Eudore Pirmezlaan, Jachtlaan en Oudergemsesteenweg worden verplaatst.

Bockstaelplein

Ook de heraanleg van het Bockstaelplein gaat verder. Tram- en bushaltes worden gereorganiseerd. Ook in de Fransmanstraat worden de tramsporen vernieuwd.

Steenweg op Ruisbroek

De Steenweg op Ruisbroek en de Paul Gilsonlaan worden volledig heringericht tussen de Neerstalsesteenweg en de grens van het gewest. Bushaltes worden aangepast en worden comfortabeler. De Steenweg op Ruisbroek krijgt ook meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Er komt ook nieuwe verlichitng en beplanting. Het einde van de werken wordt voorzien voor de zomer 2020.

Albertlaan

Er zijn ook werken voorzien op de Albertlaan, ter hoogte van de kruising met de Alsembergsesteenweg. De rijstroken worden versmald in de richting van Ter Kameren. In april zouden de werken moeten worden afgerond.

Vorstlaan

Op de Vorstlaan zijn rioleringswerken bezig tussen de Valkerijlaan en het Léopold Wienerplein. De rijstroken worden versmald in de richting van Ter Kameren. De werken worden op 3 april afgerond.

Verlenging van tram 9

Na de uitbreiding van tram 9 vorig jaar zal de lijn dit jaar opnieuw worden verlengd. De nieuwe uitbreiding van tram 9 richting Heizel is anderhalve kilometer lang en zal op het hele traject een eigen bedding krijgen. Door de verlenging van de tramlijn krijgen heel wat wijken in Jette en Laken een snelle verbinding met de metro. Aan de ene kant van de lijn gaat het om knooppunt Simonis, aan de andere kant de metroterminus Koning Boudewijn. De werken bevinden zich op dit moment op de Dikke-Beuklaan tussen de eindhalte van de tram en het kruispunt Diepestraat/Joseph De Heynlaan. De werken aan die zone worden rond 15 maart afgerond. Tegen het einde van 2020 zou de tram moeten worden ingehuldigd.

Metro 3

Heel wat veranderingen voor lijn 3, te beginnen bij premetrostation Albert. Dat moet in 2024 een van de belangrijkste intermodale stations worden van de toekomstige metrolijn 3 en van verschillende tram- en buslijnen. Begin 2020 gaan de verbouwingswerken van start. Net voor de verkiezingen van 26 mei werd het licht op groen gezet voor de bouwvergunning van het metrostation Toots Thielemans aan de Stalingradlaan. Dat zal deel uitmaken van de toekomstige metroverbinding tussen Noord en Zuid en de bouw ervan zou dit najaar van start moeten gaan.

Vernieuwing van de sporen

Tot slot worden de tramsporen vernieuwd op verschillende plaatsen. In Elsene gaat het om de Renbaanlaan, in Sint-Pieters-Woluwe om de Hinnisdaallaan nabij Stokkel. In Jette is de Jahayestraat aan de beurt van maart tot juni. In de Alsembergsesteenweg in Ukkel worden de sporen fase per fase vernieuwd vanaf januari en ook de sporen op de Ninoofsesteenweg kunnen rekenen op een groot onderhoud.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, tunnels, wegwerkzaamheden

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni